För en grupp bland oss taxichaufförer på Skellefteå taxi – vi som kör de mindre bussarna för rullstolar – blir det inte ens någon mindre löneökning, utan en kraftig lönesänkning.
Alltsedan Skellefteå taxi tog över rullstolskörningarna från Skelleftebuss (numera Skellefteå buss) har vi fått en extra ersättning för hanteringen av rullstolar. Det är en hel del kroppsgymnastik och tungt arbete som ingår i den sysslan. Förutom ansvaret.
Så en dag bestämde sig ledningen för taxi att halvera ersättningen. Vi skulle i fortsättningen bara få betalt för en rullstol per körning, även om vi transporterade två eller tre. Det sved, men vi fogade oss.
I mars i år bestämde så ledningen på taxi att ta bort ersättningen helt. Utan att fråga, utan att diskutera eller varsla om förändringen. Det sved ännu mer, för i praktiken innebär det ett kraftigt lönebortfall, även om en del justeringar av tarifferna gjorts (vilket kommer alla taxichaufförer till del). Vi har nu mer än sex veckor i backspegeln och kunnat konstatera att en normallön sänks med mellan 3–3 500 kronor per månad, beräknad på en heltidsanställning. För de allra flesta av oss handlar det om 150–200 kronor om dagen.
Vilken annan yrkesgrupp skulle acceptera det? Dessutom en yrkesgrupp som inte får vare sig övertidsersättning eller betalt för obekväm arbetstid.
Vi som kör rullstolar och nu fått en kraftig lönesänkning har förstås protesterat, men det har inte bitit. Därför prövar vi nu den här vägen – att informera våra kunder och allmänhet att det faktiskt finns löneanställda som drabbas dubbelt under den aktuella krisen – inte bara på grund av inflationen, utan på grund av faktiska lönesänkningar.
Robin Leffler, David Viklund, Göran Lundin, Håkan Hellström, Lars Hedström, Göran Lindholm, Thomas Berg, med flera HK-chaufförer i Skellefteå
Svar direkt
Skellefteå Taxi värnar om att vara en attraktiv arbetsgivare som ligger i framkant och investerar i hållbarhet och minskad miljöpåverkan. Vi värnar också om att ha schyssta villkor för våra anställda. Vi har självklart kollektivavtal, och erbjuder ersättningar som står sig mycket väl mot liknande företag i branschen, lokalt och nationellt.
Den ersättning som insändarskribenterna hänvisar till är en intern tilläggsersättning som skapades 2018 då färdtjänstbussarna övertogs. Dåtidens avtal för samhällsbetalda transporter saknade egen taxenivå för denna typ av fordon varför bolaget kompenserade för detta med egna medel. Sedan dess har nya avtal tillkommit med taxor anpassade för den förändrade fordonsparken.
Den interna tilläggsersättningen som funnits med sedan 2018, och mycket riktigt minskades i ett första steg 2020, har kompenserats med andra interna taxeökningar och därför väl gynnat en mindre grupp förare i bolaget. Bolaget har därför i närtid beslutat att omfördela denna tilläggsersättning på ett sätt som kommer alla förare till del.
Insändarskribenterna är välkommen att ta kontakt med mig för fortsatt dialog i denna fråga.