Varför fungerar inte städning och felanmälan hos Skebo?

Vad är det som håller på att hända med Skebo egentligen? Efter omstruktureringen som de gjort så har det bara barkat utför.

Skribenten har frågor kring städning och felanmälan hos Skebo och får svar direkt.

Skribenten har frågor kring städning och felanmälan hos Skebo och får svar direkt.

Foto: Terje Bendiksby

Insändare2023-08-22 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trapphusen ser för hemska ut då ingen längre städar dessa, det klibbar under fötterna när man går, de ligger äggskal i mattan, det är grushögar under trappan! Att ni inte skäms.

Förr hade vi städning varje vecka och de var inget att klaga på. Nu kan de gå upp mot tre veckor innan det kommer någon och städar. När man gjorde en felanmälan så åtgärdades detta snabbt, men nu går det flera dagar från det att man felanmäler till att man haft någon som tittat på problemet men som i sin tur inte gör något åt problemet utan skyller på att man ska åtgärda sakerna själv. Exempelvis åtgärda ytterdörren som ej går i lås, byta spis eller åtgärda spisen då barnspärren ej fungerar, luckor som är trasig, fläktar som inte fungerar som det ät tänkt. Listan kan göras lång.

Tycker att det är dags att tänka om i hur ni arbetar innan ni gör förändringar, för ni vill väl inte att era hyresgäster skall vantrivas? Nej, skärpning Skebo 

En upprörd invånare 

Svar direkt

Hej!

Skebo beklagar att ni upplever bristande hantering i vår felanmälan. För oss är det väldigt angeläget att felanmälan fungerar bra så vi kan behålla nöjda hyresgäster och att vi kan åtgärda brister på våra fastigheter så att de håller i många, många år framöver. I våras genomförde Skebo en omorganisation i syfte att öka tillgängligheten mot våra hyresgäster. Det har tidigare funnits en dedikerad bovärd för varje område vilket nu är ersatt av ett Team i vår personal så det blir mindre sårbart om någon är frånvarande. Vi har även utökat tillgängligheten via telefon till vår personal. Det brukar dock ta lite tid innan alla nya rutiner fungerar i samband med en omorganisering och hoppas ni kan ha viss förståelse för det.

När det gäller städning är det en svår gränsdragning vad som är korrekt, vi har alla väldigt olika nivåer vad vi tycker är rent och inte. Idag är städningen mer klimatsmart där man använder mer torra metoder och är sparsam med medel, när det behövs medel används det utan doft. Detta kan bidra med att det inte upplevs nystädat även om det är det. Men vi håller med om att äggskal, grushögar absolut skall tas bort vid städning. Skebo har precis gjort en ny upphandling på städ som börjar gälla från och med 1 juni, där det istället för funktionsstädning kommer städas enligt en viss frekvens. Likt tidigare somrar så går frekvensen på städ ner på sommaren på grund av att det inte är samma behov som övriga delar av året. Det är dock svårt för oss att uttala oss specifikt vad som hänt i ditt fall eftersom vi inte vet vilket område du refererar till. Vi önskar att du fortsätter höra av dig till oss och felanmäler så vi kan agera och se vad som går att åtgärda.