I denna situation var det en självklar förväntan att bygget nu skulle påskyndas av regeringen. Men då stoppas bygget istället! Banan är ju planerad, påbörjad och 12 miljarder är avsatta av tidigare regering, så vad handlar detta om?
SDs riksdagspolitiker för Västerbotten, som bor i Skåne, var helt ointresserad av Norrbotniabanan som vi kunde läsa. Det förvånar inte. Men att länets moderata politiker Riedl och Löwenhöök samt också KDs Per Boström, som alla har så högt tonläge i den lokala debatten, är så totalt tysta och inte ställer krav på sin partitopp och regering är ynkedom.
Lika obegripligt är centerpartiets iögonfallande tystnad. För ett parti som har profilerat sig vara partiet för landsorten, miljön och klimatet borde byggstoppet av Norrbotniabanan vara bingo som stridsfråga i opposition.
Att vi har de stora godstransporterna och avstånden är ju skäl nog för att banan skulle varit byggd för länge sen. Det är också stor befolkning efter Norrlandskusten så behovet av persontransporter är minst lika stort här som i övriga landet, både för resor mot Stockholm och mellan kustkommunerna. Så Helena Lindahl (C), du som i valtider lovar kämpa för bygden, detta är ju öppet mål för dig!
Vi ser ofta stor uppmärksamhet om byggen i kommunen inte går perfekt, men det är ändå investeringar i bygden som motverkar stagnation. Men den region som inte får samma infrastruktur som övriga landet, har inte samma chans att utvecklas. Ö-vik är ett lysande exempel på vad Botniabanan betytt.
Så vad beror detta ointresse för samhällssatsningar i norr på? Vi har sett det förr. Kan det vara annat än en gammal kolonial inställning?
Det är bra att Norran nu åter börjat driva frågan (åtminstone i ledare) och det är bra att kommunalrådet Lorents Burman i kraftfulla ordalag ifrågasätter varför bygget stoppats, som vi sett. Men detta ska inte vara partipolitiskt. Att även vi ska ha järnväg mellan de största städerna ska samtliga av oss valda politiker för regionen utan undantag stå upp för.
ÅB