I dessa tider när det är stor påtryckning att alla ska vaccinera sig, ska man vistas bland folk så måste man uppvisa vaccinationspass. Men stora problemet är att komma i kontakt med vårdcentralen för att boka tid för vaccination.
När det blev dags för min åldersgrupp, 40år, började jag ringa Anderstorp vårdcentral men det visade sig inte vara så lätt. Jag ringde varje dag i tre veckor och fick samma svar varje gång; För närvarande är det många som ringer, vår kö är full, var god ring nästa vardag.
Det slutade med att jag var tvungen att gå in på vårdcentralen för att boka en telefontid, dom skulle ringa upp två dagar senare. Nu har det gått ett halvår och jag ska boka tid till min son och vad hör man i luren varje gång man ringer, telefonkön är full, både för att boka tid och för att prata med sköterska. Hur ska man gå tillväga för att ta sitt ansvar och vaccinera sig?
Jag tycker att det är under all kritik att det får fungera så dåligt under så lång tid.
Mathias
Svar direkt
Vi beklagar att det har varit svårt att via telefon nå oss på Anderstorps hälsocentral för att boka tid för vaccination för dig och din son. Vi vill naturligtvis att det ska vara lätt att komma i kontakt med oss för rådgivning och tidsbokning, men på grund av olika omständigheter har vi inte kunnat bemanna telefon i den omfattning som behovet krävt. Vi vet hur viktigt det är att komma fram till sin hälsocentral och vi gör allt för att kunna möta det behovet.
När det gäller bokning av vaccination så kan man själv via 1177.se boka sin tid på vaccinationscentrum i Skellefteå. Vi kommer även inom kort att öppna en telefonlinje på vaccinationscentrum för de som har svårigheter att själv boka sin tid via 1177.se.
Från vecka fyra så kommer vaccinationscentrum dessuto ibland att kunna erbjuda vaccinationstid på kvällstid.
Peter Bergman, verksamhetschef, Anderstorp, Bureå, Burträsk, Lövångers hälsocentraler samt vaccinationscentrum, Skellefteå