Vad görs för att fjärrvärmen inte ska svikta i vinter?

Jag är kund åt Skellefteå Kraft och har haft fjärrvärme i många år. Länge har jag känt mig trygg, säker och sluppit frysa. Men efter förra vintern känner jag mig orolig.

Skribenten är orolig för hur fjärrvärmen ska fungera i vinter och får svar direkt.

Skribenten är orolig för hur fjärrvärmen ska fungera i vinter och får svar direkt.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2024-12-05 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är en av alla de som får sin fjärrvärme via Rönnskärsverken. I sin helhet är jag ett stort fan av fjärrvärme. Jag tycker om idén av att återvinna energi till att värma bostäder och självklart älskar jag att ha i stort sett oändlig åtkomst till varmvatten. Jag är ett stort fan av fjärrvärme, men bara när det funkar som det ska.

Under den exceptionellt kalla veckan som inföll förra vintern blev vi av med värmen i över 48 timmar. Något hände ute på Rönnskärsverken, exakt vad vet inte jag, och fjärrvärmekunder i Skelleftehamn/Ursviken förlorade sin värme. Jag tror aldrig att jag har känt mig så orolig och oskyddad som då. Framför allt med hänsyn till mina barn som jag skulle försöka hålla varma. Jag är fullt medveten om att vädersituationen var extrem, men står ändå fast vid att man inte ska behöva bli utan värme mitt i vintern.

Utöver denna situation inföll flera andra driftstörningar under vinterhalvåret. Jag har aldrig tidigare varit med om så många driftstörningar under en och samma vinter. Det här har väckt mycket oro hos mig inför vintern som väntar. Om mina ekonomiska förutsättningar sett annorlunda ut hade jag övervägt att byta värmekälla, alternativt installera ytterligare värmekälla (typ kamin), men just nu är det inte möjligt.

Jag tror inte att jag är ensam om att känna på detta sätt. Med den här insändaren hoppas jag därmed att Skellefteå Kraft kan svara och bemöta sina kunders oro. Vad kan Skellefteå kraft säga för att jag som kund ska känna mig lugn och trygg inför kommande kalla månader?

Svar direkt

Tack för att du hör av dig. Dina synpunkter är värdefulla för oss. Vi förstår din oro och beklagar uppriktigt de problem som förra årets driftstörningar medförde. Det är viktigt för oss att våra kunder kan känna sig trygga och säkra med fjärrvärme från Skellefteå Kraft och arbetar kontinuerligt för att öka leveranssäkerheten och därmed undvika att något liknande inträffar igen.

Som ett led i vårt förbättringsarbete har vi i år förstärkt vårt fjärrvärmenät ytterligare genom att koppla samman fjärrvärmenätet i Skellefteå med näten i Skelleftehamn och Ursviken. Detta innebär att vi kan leverera fjärrvärme från både Rönnskär och kraftvärmeverket på Hedensbyn till hela nätet vilket minskar risken för att våra kunder drabbas av liknande driftstörningar igen. Vi har flera reservpannor i våra fjärrvärmenät runtom i Västerbotten som kan nyttjas och kan också förstärka med mobila pannor om behov skulle uppstå.

Vi kommer att göra vårt yttersta för att hålla dig, din familj och övriga av våra kunder varma i vinter och hoppas att du återigen kan känna dig trygg över att vara fjärrvärmekund hos oss på Skellefteå Kraft.