Konkreta åtgärder i nutid är vad som krävs för att åtminstone komma i närheten av målsättningen från Parisavtalet - att begränsa temperaturhöjningen till 1.5 grad.
Om vi tittar på utsläppen av CO2 i Skellefteå kommun så är Rönnskärsverken den i särklass största enskilda utsläppskällan, där man står för drygt 40 procent av utsläppen i vår kommun.
Under 1970-talet och senare pressades Boliden/Rönnskär till stora kostsamma investeringar för att sänka utsläppen av framför allt tungmetaller och SO2, dels av myndigheterna, dels också av en stark opinion. Investeringar som radikalt minskade dessa utsläpp men också var långsiktigt lönsamma.
Idag talas det mycket om LKAB:s och SSAB:s stora Hybritprojekt för att framställa stål utan det fossila kolet genom att använda vätgas Men från Boliden/Rönnskärs håll har vi inte hört så mycket annat än att man ersatt vissa dieselslukande fordon med eldrivna.
Men vilka tankegångar som finns för att ersätta det fossila kolet, som används som reduktionsmedel i flera processer, och bidrar till merparten av Rönnskärs utsläpp av CO2. Den frågan har det varit tyst kring.
Biokol har i vissa sammanhang nämnts som en tänkbar ersättning till det fossila kolet, knappast fullt ut då tillgången är begränsad och en storskalig användning skulle kräva avverkning av skog i en inte önskvärd omfattning om jag uppfattat saken rätt.
Har det gjorts försök med att delvis ersätta det vanliga kolet med biokol eller finns det andra reduktionsmedel/ metoder som kan vara aktuella för att sänka CO2-utsläppen?
Sune Marklund, Skelleftehamn
Svar direkt
Så roligt att det finns ett stort intresse för vårt CO2-arbete. Utsläppen av koldioxid har främst två källor: Kol är ett reduktionsmedel i fumingverket där zink utvinns. Vi jobbar med teknikutveckling för att ställa om till biokol eller andra reduktionsmedel. Vi testar även andra material och kolsorter, vilket gett viss effekt.
Den andra källan är återvinningen av metaller från elektronik. Återvinningen är en viktig del av vårt bidrag till den cirkulära ekonomin, och den vill vi fortsätta med. Återvinningen medför dock, med dagens teknik, koldioxidutsläpp från smältningen av plasten i elektroniken.
Då vi har många processer i vår verksamhet finns ingen snabb totallösning för minskning av koldioxidutsläppen. Istället har vi lagt en plan till år 2030 för att påtagligt minska utsläppen. En viktig del är ständiga energieffektiviseringar, till exempel ökad spillvärmeåtervinning. Vi inför också klimatvänlig uppvärmning och samarbetar med forskningsorganisationer och teknikföretag för bland annat koldioxidinfångning (Carbon Capture and Storage).
Karin Arnqvist, hållbarhetschef, Boliden Rönnskär