Man kommer att få de resultat man är ute efter. Om man vill få vettiga förslag till lösningar på dessa problem så borde man börja med att reflektera över sin egen del i det som har hänt och lyssna till dem som vill berätta om sina upplevelser.
Kan det vara så att kommunledningen inte har tagit människor på allvar? Kan det vara så att de värderat ekonomi högre än etik och moral? Kan de vara så att de legitimerat och till och med uppmuntrat chefer att inte lyssna på kritik och strunta i att agera på den?
Besviken skattebetalare
Svar direkt
Vi tar kritiken på allvar och tillsätter därför en extern utredning som ska kartlägga eventuella missförhållanden utifrån de signaler på brister som framkommit i sociala medier och genom medias granskning.
Utredaren kommer att gå igenom Skellefteå kommuns processer som berörs av granskningen och inhämta information från chefer, medarbetare och fackliga representanter. Detta kommer sedan att sammanfattas, analyseras och utmynna i förslag på vad som kan förbättras. Vi har också dialog med de fackliga organisationerna i detta arbete.
I samband med utredningen uppmanar vi medarbetare som själva har erfarit eller bevittnat missförhållanden att berätta om detta för sin chef eller någon annan i ledande ställning som man har förtroende för. Vi som är chefer inom kommunen har ett ansvar att lyssna aktivt, ta berättelserna på allvar och se till att de följs upp.
Vi ser granskningen som en stor möjlighet till att förbättra arbetsmiljön för alla anställda i kommunen.
Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör Skellefteå kommun
Joakim Lundin, personalchef Skellefteå kommun