Enligt eleverna borde skolan börja senare på dagen , man känner sig trött, redan från början. Enligt de flesta lärare man intervjuat, nämner man trötta och okoncentrerade elever, som verkar ha fokus på andra saker.
Vi är många före detta lärare, som har sett denna utveckling, under många år. Det kanske kan bero på en sak: den egna mobilen , med sina valmöjligheter, som erbjuder långt mer intressanta bilder och texter.
På rasterna, kan man kolla senast nytt. Har man fått ett napp, ett erbjudande, kanske? Frågan är: Hur motiverad är man då på kommande lektion?
Vi som har arbetat i skolan, från 70-talet och framåt, hade inte dessa problem. Eleverna var nyfikna, ställde frågor och såg fram mot nästa dag. Som ett exempel kan nämnas att deras lärare skulle då ta eleverna med på en utflykt till stranden, och spana på fåglar, med hjälp av magisterns tubkikare. Gissa om de var uppspelta och förväntansfulla? Väl tillbaka till klassrummet, följde febrig verksamhet.Man kollade på böcker, använde sin skrivbok för att dokumentera utflykten.
Vi är mycket oroliga för framtidens skola, som tillåter all denna data-hantering. Speciellt för de yngsta barnen, som måste lära sig ett fungerande tal- och skrift-språk, för framtida studier.
Vill ge en eloge till de skolor, som nu vågar införa mobil-förbud under skoltid. Hemmet bör också inse, var gränserna ska dras för barnens mobil-användning. Allt fler forskning vill nu varna för konsekvenserna av mycket skärm-tid, speciellt för våra yngsta barn. De är ju vår kommande generation.