Exempelvis väg 869, Sandfors-Svanström, har i två till tre decennier varit ganska dålig. Under de senaste två till fem åren har den totalt körts sönder. Djupa sprickor med "kanaler" längs långa stråk. Sedan 1980-talet har en så kallad svinrygg funnits. Väg 870 norrut från Sandfors har också, dock i mindre omfattning, tagit stryk av troligen både grusbilar och timmerbilar. Väg 867, Jörnsvägen, mellan Kusmark och Nilsliden likaså.
Väg 876 österut från Österjörn till Stavaträsk och vidare till korsningen mot väg 870, mellan Stavaträsk och Lillkågeliden, kördes den ganska nybelagda vägen sönder av skytteltrafiken med grusbilar under åren 2019 till 2020. Ingen av dessa vägar kan ha den bärighet som främst grusbilar behöver.
Hur kan Trafikverket klassa dessa till BK4, det vill säga tillåta en bruttovikt på 74 ton? Är det för att främja byggandet av vindkraftparker? Hur många år, decennier kanske, ska vi i dessa områden få vänta på återställande av redan innan dåliga vägar? Stadsminister Löfven yttrade nyligen att infrastrukturen i Norrland behöver rustas upp. Jag tror inte han vet hur illa det är med vissa vägar.
A Liason
Svar direkt
Öppnande av BK4 vägnät görs under ansvarsfulla former. Vi har tittat på vägarnas uppbyggnad och vilka planer vi har när det gäller upprustning. Som du nämnde finns det behov av upprustning i området.
När det gäller väg 876 Stavaträsk-Österjörn har vi planerat in projektering under 2023 och upprustning 2024. 2024 börjar vi projektera för väg 867 Sandfors-Nilsliden. Sedan tidigare är deletappen 867 Nilsliden-Österjörn upprustad. Vår avsikt är att kunna bibehålla BK4 längs dessa vägar utifrån de trafikmängder som gäller i dag.
Utifrån de medel som tilldelats oss gör vi vårt bästa för att hålla vägarna öppna för BK4, eftersom det är viktigt att stärka näringslivet.
Jenny Keskitalo, åtgärdsplanerare, Trafikverket