För närvarande är den sista biten av Brogatan mot Parkbron bara en enda grusväg. Trottoarerna är också bara grus och det här är ingen vänlig genomfart för en cyklist eller gående med vanliga däck eller vanliga skor. Här krävs mountainbike-däck och bergsbestigarkängor om inte gruset ska fara rätt in i sulan och så småningom in i själva foten. En cykel med däck som klarar de grusbeläggningar som Skellefteå kommun i samarbete med diverse entreprenörer hittills har bistått invånarna med – den cykeln med tillhörande däck kostar enligt mina beräkningar mellan 30 000 till 160 000 kronor. Ballongdäck med mycket stora och tåliga gummi-mönster eller gummi-dubbar är det som gäller. Människor i lägre inkomstlägen som varken har råd med "superkängor" eller väldigt kraftiga och dyra cyklar bör troligen inte trafikera staden inom överskådlig tid.
Jag vet inte vilken planering som pågår men utvecklingen har gått väldigt fort. Vissa gator tar det åratal att få trafikvänliga och då även för cyklister och gående. För att ta ett exempel. Villagatan och området kring Sörböle torg tycker jag har varit försummat i flera år nu. Ingen asfaltering och gatstumparna kring Brogatans sista bit fram till Parkbron har varit och ska även detta år (?) förbli en enda stor grusgata för bilister med kraftiga däck och dito mopedister och cyklister. Gatorna kring Sörböle torg har varit upprivna minst tre till fyra gånger de senaste fyra till fem åren.
Här finns en brist på planering som är väldigt jobbig. Att staden växer och att Northvolt-projektet kom snabbt kan vara en del av orsakerna till en viss oreda. Men kvarstår faktum att när marknad och entreprenörer släpps fria då gör var och en bara vad den ska göra enligt kontraktet. Den allmänna hänsynen blir "någon annans" uppgift och ansvar.
Olov Wikström, Skellefteå