För fyra år sedan hade jag ett samtal med Lorents Burman om tystnadskulturer. Där försäkrade han mig om att man skulle ha utbildning av kommunens chefer.
Nu fyra år senare har jag hämtat ut utbildningsmaterialet, där man använt kommunens egen personal som utbildare. Materialet är en powerpointpresentation om hur chefer ska förhålla sig till sina anställda och vad en anställd får göra och inte göra. Cheferna får själva avgöra om de ska medverka i utbildningen eller inte.
Föga imponerad blev jag av kursmaterialet. Man får hoppas att kommunen har gjort mer än denna utbildning. Finns det koppling mellan undermåliga utbildningar och att kommunen leder statistiken på mest utköpta medarbetare?
Lennart Gustavsson, Tuvan
Svar direkt
Utbildningen som erbjudits har ett bredare innehåll än den powerpoint som du har tagit del av. Powerpointpresentationen är snarare ett stöd i en betydligt mer omfattande utbildning. Utbildning är också en del i den åtgärdsplan för en bättre arbetsmiljö som presenterades av kommunen i juni.
I åtgärdsplanen är den första och kanske viktigaste punkten att ta fram en målbild för vår organisationskultur. Det har vi gjort. Målbilden är att vi ska ha en kultur som bygger på dialog. Dialogen ska främst föras inom tre områden: vårt uppdrag, våra etiska principer – där bland annat fri åsiktsbildning ingår – och vår ledningsfilosofi. Utifrån våra etiska principer och vår ledningsfilosofi har vi nyligen tagit fram förväntningar på chefer och medarbetare i Skellefteå kommun.
Information gällande målbilden har varit en central del i höstens chefsträffar där alla chefer deltar, men finns också som en viktig del i vårt digitala introduktionsmaterial för nyanställda på vår externweb. Dessutom bygger vi upp en bank av dilemmaövningar runt våra etiska principer och tillit som chefer och medarbetare kan använda som underlag för dialog och utbildning på till exempel arbetsplatsträffar.
Förutom dessa exempel har vi en kompetensutvecklingsplan som ytterligare skapar förutsättningar att möta invånarnas förväntningar på den service de har rätt till.
Joakim Lundin, personalchef, Skellefteå kommun