Tveka inte över att köpa en elbil – det är rätt val

Hej ”Mångfaldsfan” (Norran 4/12) och andra elbilskritiker. Har läst flera insändare som är motståndare till elbilar. Man kan läsa mellan raderna att dom flesta som är emot elbilens utveckling inte har ägt eller har erfarenhet av elbil.

Skribenten tycker inte att vi ska tveka över ett elbilsköp och tror på en fossilfri framtid.

Skribenten tycker inte att vi ska tveka över ett elbilsköp och tror på en fossilfri framtid.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-12-18 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vindsnurror har inte tillkommit för att det blir fler elbilar, dom kommer att byggas i alla fall. Råmaterial till batterier bryts i Sverige och det är som allt annat att det tar tid att ställa om produktionen till efterfrågan. Har ni funderat på var bensin och diesel kommer ifrån? Nej, jag antar det. Jag tycker att ni ska läsa på hur bensinens väg är från oljekällorna ibland annat arabländer och USA till din tank i bilen. Tillverkning och transporter av fossila bränslen kräver extremt mycket energi och även mineraler. Blanda annat används kobolt även i tillverkning av bensin. Idag finns det batterier i bilar som helt saknar kobolt, och utvecklingen av batterier går i rasande fart.

Batteritillverkarna har extremt bra koll på var deras råmaterial kommer ifrån för det är en mycket viktig fråga. Så att påstå att nästan allt råmaterial kommer från gruvor med barnarbetare i Afrika är helt felaktigt påstående. Titta gärna närmare på påstående ”Blir enkelt att enbart titta på detta sista utsläpp”. Det är inte bara avgaserna från avgasröret utan det är hela processen för utvinning av olja, transporter och tillverkning av bensin och diesel och sedan transport igen till mackarna. Då kommer ni att inse att det inte är någon bra idé att köra våra bilar på fossila bränslen.

Påståendet att det är problem att ladda hemma med 25 A huvudsäkring är helt felaktig. Har själv en 11 kw laddbox och 20 A huvudsäkring. När man laddar hemma handlar det inte om att det ska gå fort utan man laddar under natten när bilen inte används. Då räcker det att man laddar med 4–7 kw för att få batteriet fullt under några timmar på natten när förbrukningen i övriga huset ändå är lågt och elen billigare.

Ni skriver om tveksamheter totalkostnad under elbilens livslängd och att batterierna skulle bytas. Batterierna håller längre än resten av bilens livstid. När elbilen skrotas tas batterierna omhand och återanvänds på nytt. Bara för att bilen är borta kommer batterierna inte att skrotas, utan fortsätter en ny livscykel.

Med tanken på hur kort historia elbilarna har i vårt samhälle har det gått rasande fort och omställningen och utvecklingen måste fortgå för vår existens på vår planet. Batterierna måste bli lättare, priserna på batterier har gått ner enormt men kommer att sjunka ännu mer, infrastrukturen måste bli mycket bättre och betalmetoderna vid snabbladdare måste bli betalkortsbaserad istället för dagens olika taggar och appar.  Det finns mycket som måste bli bättre och vi är på väg dit, men elbilen är fortfarande i sin ”linda”.  

Så att skriva negativt gör att bilköparna tvekar – vilket inte är bra för miljön som vi ska lämna över till våra framtida generationer. Jag tror på en fossilfri framtid. 

Micke