Trots hackerattacken – Coop fortsätter att digitalisera

För någon månad sedan utsattes Coop-koncernen för en hackerattack som lamslog hela Coops kassasystem. Butikerna tvingades att stänga.

Så här såg det ut i sommar då många Coop-butiker tvingades stänga på grund av en hackerattack.

Så här såg det ut i sommar då många Coop-butiker tvingades stänga på grund av en hackerattack.

Foto: Ali Lorestani/TT

Insändare2021-09-16 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En bit in i september fick jag ett mejl från Coops kundtjänst som meddelade att man skulle sluta att skicka ut kvartalsrapporterna om det egna sparandet per post och därtill också förmodligen plusgiroblanketterna för eventuellt spontant sparande. Rapporterna skulle bara finna i Coops digitala kundtjänst och i denna så skulle det naturligtvis krävas en inloggning med bank-id för att kunden skulle kunna se sina egna summor och transaktioner.

Jag tycker att det är lite nonchalant av Coop att övergå till helt digitala informationskanaler när det gäller människors individuella sparande. Speciellt efter den it-attack som stängde ned i princip hela verksamheten. I övrigt är jag fortfarande väldigt kritisk till det digitala systemet, exempelvis lönespecifikationer på digitala så kallade brevlådor. 

Jag har inga hemligheter med min lön och eventuella ersättningar, men den dag som jag inte kommer åt att se hur många semesterdagar jag har kvar därför att ett it-system har fått tekniska problem eller har hackats – då blir jag arg. 

Olov Wikström, Skellefteå

Svar direkt

Anledningen till att Coop slutar med postala utskick är i första hand att vi vill minska våra pappersutskick utifrån ett miljö- och hållbarhetsperspektiv. Istället gör vi informationen tillgänglig i vår kundportal. Digitala lösningar är också något som många av våra kunder efterfrågar.

Vi är ledsna över att du uppfattar det som nonchalant. Vi vill understryka att alla uppgifter som rör våra kunder och medlemmar inte på något sätt berördes av den globala it-attack vi utsattes för i somras.

Helena Esscher, pressansvarig Coop Sverige