Trafikökning på Östra leden - men kommunen är passiv

Trafikintensiteten på Östra leden har ökat, skriver insändarskribenten.

Trafikintensiteten på Östra leden har ökat, skriver insändarskribenten.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2021-03-31 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är "råttet mågat" som ishockeyspelaren Per Ledin uttryckte sig. Ökningen av trafik i Skellefteås mest kända korsning, Östra leden-Torsgatan, har mångdubblats sedan man börjat bygga en ny industri öst på stan. Februari 2020 beslutade samhällsbyggnadsnämnden att bullerremsor skulle målas i korsningen, mest med fokus på att få ned hastigheten för fordon som kommer uppifrån E4. Dessa linjer lyser dock med sin frånvaro.

Lösningar för att sänka hastigheten och därmed personskador finns det gott om, bland annat kan man sätta upp skyltar som visar din faktiska hastighet eller fartkameror. Min vädjan till samhällsbyggnadsnämnden är att ni slår era kloka huvuden ihop och tar detta en vända till, hitta en lösning som inte enbart är den billigaste utan även kanske en mycket bra lösning.

Omdragningen av E4 kan ni bortse ifrån då den inte kommer att vara klar under de tio närmaste åren. Vilket innebär att er lösning i stort sett, oavsett kostnad, kan ses som en samhällsvinst.

Less trafikant

Fotnot: Skellefteå kommun har givits möjlighet att svara på insändare, men avböjt.