Konflikten mellan IF Metall och Tesla har nu pågått i över ett år. Lite märkligt tycker man, varför inte ta seden dit man kommer, som det gamla talesättet lyder. Nu är det inte så enkelt. Teslas vd Elon Musk verkar ha en alltmer politisk agenda. Musk som växte upp i apartheidtidens Sydafrika får val betecknas som en nyliberal som hatar fackföreningar, eller det kanske är mera korrekt att använda den äldre termen manchesterliberal, hans ideal torde val vara förhållandena under den tidiga industrialismen.
Man kan dra en parallell till ett annat bilföretag; Ford, grundaren Henry Ford motsatte sig länge att man etablerade fackföreningar. Men Ford var ibland överraskningarnas man, under det sena trettiotalet gav han plötsligt upp sitt motstånd. I de förs ta löneförhandlingarna fick man något mer än vad man hade begärt. Ford har numera ett gott förhållande till Bilarbetarförbundet UAW.
Äger en brett upplagd historik över succébilen Ford Mustang, när man till exempel presenterade den retroinspirerade årsmodell 2005 så fanns även höga företrädare för UAW på plats. På de nyare amerikanska Fordbilar som jag sett så finns alltid UAW:s emblem synligt på någon ruta.
Det visar ju på Elon Musks extremism att han fortsätter motståndet, något som Ford gav upp för mer än 85 år sedan.
Bra att den svenska fackföreningsrörelsen tar strid mot potentater som Musk, den nye LO-ordföranden Johan LindhoIm verkar ju vara en person av hårdare virke.
Jag har visserligen jobbat med jord och skogsbruk i 50 år, men jag ger mitt fullaste stöd till IF Metall i den här konflikten. Det liknar i mångt och mycket den tidiga bonderörelsens kamp mot den extrema liberalismen, det är samma motståndare då som nu.
I Bondeförbundets valprogram 1936 var en av rubrikerna "Storfinansens övermakt". I ett tal betonade BF-ledaren Axel Pehrsson-Bramstorp följande: "Storfinansen och den enskilda företagsamhe ten kan emellertid icke ges otyglad frihet.”