Täta bussturer– men jag har inte sett några resenärer

Busslinje 4 går till Mekanvägen i Ursviken där byggjobbare på Northvolt bor. Dessa bussar startar klockan fem på morgonen och går till klockan 22 på kvällen, två turer varje timme.

Busslinje 4 har många turer, men saknar passagerare enligt skribenten.

Busslinje 4 har många turer, men saknar passagerare enligt skribenten.

Foto: Ulrika Nohlgren

Insändare2020-10-28 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enda hållplatsen i Ursviken finns på Scharinsområdet där byggjobbarna bor och nästa hållplats finns i Bergsbyn. 

Ser ganska ofta bussarna på Mekanvägen och än har jag inte sett en enda person på bussen. Det är inte konstigt när de som ska på Northvolt måste gå någon kilometer från Bergsbyn. Är det verkligen försvarbart att upprätthålla en sådan linje med så många turer, 34 avgångar per dag vilket innebär att det passerar 68 bussar per dygn. 

Dessutom har man valt att lägga turlinjen i Ursviken genom samhället med många tvärgator, en förskola och låg- och mellanstadieskola samt den enda skolväg barnen i området kan ta till Ursviksskolan. Alternativ färdväg finns.

BA

Svar direkt

Det nya linjesystemet skapar nya resmöjligheter för fler människor och är resultatet av att politikerna i Skellefteå kommun beslutat att redan nu skapa en välfungerande stadstrafik, som står rustad för den samhällsutveckling som kommer.

Klemensnäs har nu halvtimmestrafik, vilket ger möjlighet till hållbara resor för ytterligare ett bostadsområde i Skellefteå.
Kommunen har tillmötesgått Northvolts strävan att arbets- och tjänsteresor ska vara hållbara och skapat möjligheten för företagets anställda att resa med buss. 

Genom att linje 4 från Klemensnäs har ett direktbyte med linje 3 på Svedjevägen kan de åka från dörr till dörr. Förutom att det gynnar Northvolts personal har både Klemensnäs och Bergsbyn fått bättre kommunikationer än tidigare. Linje 4 avlastar även linje 2 från Skelleftehamn och linje 1 från Morö Backe, som ofta hade överfulla bussar med förseningar som följd.

Som alltid när nya linjer införs tar det en tid innan människor hittar till bussen och det är där vi är just nu, två månader in i den nya trafikeringen och dessutom mitt i en pandemi som kraftigt minskar antalet resenärer i kollektivtrafiken. I dagsläget måste vi låta det nya linjesystemet sätta sig.

Robert Nyman, verksamhetschef trafik, Skellefteå kommun