Tankar om snöröjning i vinterns backspegel

Signaturen Snöröjare resonerar kring just snöröjning och snötippen pÄ Solbacken.

Signaturen Snöröjare resonerar kring just snöröjning och snötippen pÄ Solbacken.

Foto: Yvonne Rönngren

InsÀndare2024-05-07 04:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det Ă€r inte lĂ€tt att förstĂ„ allt, men lĂ€gger man ut entreprenader pĂ„ 12 timmars körtid borde man förstĂ„ att det blir snabbt oframkomligt pĂ„ vĂ„ra vĂ€gar. Är det typ 1 decimeter snö nĂ€r plogbilen startar kan nog de allra flesta rĂ€kna ut hur mycket snö det Ă€r 12 timmar senare. PĂ„ 1960–70 talet hade varje plogbil 3–4 timmars uppdrag. Inte underligt att typ E 22:an snöade igen. Haverier uppstĂ„r stĂ€ndigt, spĂ€nner man hanen sĂ„ högt blir det Ă€n snabbare ett jĂ€tteproblem. 

Tror att vĂ„ra myndigheter mĂ„ste vakna till. VĂ„ra resurser Ă€r mĂ„ngfalt större idag men tyvĂ€rr har det inte kommit till att nyttjas av samhĂ€llsapparaten. Naturligtvis blir det bĂ€ttre priser om jag som entreprenör fĂ„r 10 timmars arbete i följd, men jag tycker att det inte Ă€r bra för det totala samhĂ€llet, vi skjuter oss sjĂ€lva i foten. 

Att vi i SkellefteÄ denna vinter kört överdrivet mycket vit snö till Solbacken Àr ocksÄ smÄtt bedrövligt, det finns massor av avlastningsplatser inom stan. Ge vÄra fantastiskt duktiga maskinförare friare hÀnder, ge dem ansvar.

Detta Àr ett tips/en uppmaning/en upp vaknande signal till de tjÀnstemÀn som bara gör sitt bÀsta utifrÄn den budget de fÄtt och förhoppningsvis att vÄra politiker tÀnker