Tankar om snöröjning i vinterns backspegel

Signaturen Snöröjare resonerar kring just snöröjning och snötippen på Solbacken.

Signaturen Snöröjare resonerar kring just snöröjning och snötippen på Solbacken.

Foto: Yvonne Rönngren

Insändare2024-05-07 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är inte lätt att förstå allt, men lägger man ut entreprenader på 12 timmars körtid borde man förstå att det blir snabbt oframkomligt på våra vägar. Är det typ 1 decimeter snö när plogbilen startar kan nog de allra flesta räkna ut hur mycket snö det är 12 timmar senare. På 1960–70 talet hade varje plogbil 3–4 timmars uppdrag. Inte underligt att typ E 22:an snöade igen. Haverier uppstår ständigt, spänner man hanen så högt blir det än snabbare ett jätteproblem. 

Tror att våra myndigheter måste vakna till. Våra resurser är mångfalt större idag men tyvärr har det inte kommit till att nyttjas av samhällsapparaten. Naturligtvis blir det bättre priser om jag som entreprenör får 10 timmars arbete i följd, men jag tycker att det inte är bra för det totala samhället, vi skjuter oss själva i foten. 

Att vi i Skellefteå denna vinter kört överdrivet mycket vit snö till Solbacken är också smått bedrövligt, det finns massor av avlastningsplatser inom stan. Ge våra fantastiskt duktiga maskinförare friare händer, ge dem ansvar.

Detta är ett tips/en uppmaning/en upp vaknande signal till de tjänstemän som bara gör sitt bästa utifrån den budget de fått och förhoppningsvis att våra politiker tänker