Svårt att ta sig fram vintertid i Malå

Halkan i Malå är inte alltid lätt att bemästra. Insändarskribenten undrar om logiken i sandningen och får svar direkt av kommunen.

Att ta sig fram i Malå vintertid är inte alltid det lättaste, menar signaturen Medborgare.

Att ta sig fram i Malå vintertid är inte alltid det lättaste, menar signaturen Medborgare.

Foto: Lennart Enkvist

Insändare2022-02-02 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I vårt fina samhälle Malå, har vi dels kvartersgator och vägar, men även gång-och cykelvägar. Dock har vi inget sammanhängande gång- och cykelvägsnät. Så för att gå från ett bostadskvarter till ett annat, eller till centrum, så får man alltid gå både på gatan och på gångvägen. 

Gatorna plogas inte så ofta och sandas nästan aldrig. Och när dessa sandas så sandar man mitt på gatan. Inte på sidan där man ska gå. Gångvägarna däremot, plogas väldigt noga och sandas så fort det blir en tendens till mildväder. Detta innebär att när man ska ta sig till fots, vilket man ju ska idag när vi ska spara på miljön, så måste man ha spark eller broddar vid färd på gatan. 

När man så kommer till gångvägsstumpen mellan gatorna, den är oftast mellan 50 till 100 m lång, så är det sandat väldigt ordentligt. Då får man bära eller lämna sparken. Vid gångvägens ände är det lika halkigt igen, så där skulle man behöva sparken. 

Jag har försökt att fråga varför inte gator och gångvägar sköts på samma sätt, men jag får inga svar, ingen verkar veta, och jag hittar inte riktigt logiken.  Spark är för övrigt ett utmärkt färdmedel i en by som Malå. Med den kan forsla hem mycket från Ica och Coop utan att belasta miljön. Den är dessutom oberoende av bränslepriserna.

Men det skulle vara intressant att veta hur beställaren av gatu- och gångvägsskötseln tänker. För jag hoppas att det finns en tanke bakom. Det kan ju inte vara meningen att vi ska använda bilen för ärenden inom samhället, om vi har tid och ork att gå eller ta sparken?

Medborgare

Svar direkt

Hej!

Sandningen i Malå samhälle styrs utifrån den upphandling som är gjord och utformad enligt kriterier.

Kriterie 1:  extrem halka, synbart/kännbart, vattenhalka och underkylt regn. Vid dessa tillfällen sandas alla gator och vägar samt gång/cykelvägar.

Kriterie 2: stor risk för halka. Gång och cykelvägar sandas plus anslutande gator och vägar mot gång och cykelvägar, dock inte över hela vägbanan. Beroende vilket stråk man väljer att gå så kan det innebära att man kommer till gator/partier som inte är sandade.

Tillvägagångssättet idag tar hänsyn till miljöpåverkan och kostnad.

Malå kommun ser återkommande över hur och om rutter som sandas ska bibehållas eller ändras för att vi ska ha en så halkfri miljö som verksamheten tillåter.

Per Bertilsson, verksamhetsansvarig gator och vägar, Malå kommun