Det finns inte en person som jag känner som kan arbetspendla med buss mellan Norsjö och Malå. Istället går våra skattepengar till tomma bussar eller skolbussar. Skolbussar har jag inget emot, klart eleverna ska ha den möjligheten, det är inte dom jag menar.
Vi pratar mycket om miljön idag, att vi ska köra mindre bil, men ni får själva gärna testa arbetspendla med buss. Utan problem skulle ni kunna fylla en buss om det inte var så att den enda möjlighet att ta en buss är om man börjar jobba klockan 05.20 och antingen slutar du 13.50, eller varför inte jobba 10,5 timmarsdagar och åka hem 16.35.
Tänker att den dagen detta funkar kommer jag gladeligen åka buss, det skulle vara otroligt härligt. Just nu vet jag ett 20-tal personer som skulle kunna pendla, detta handlar alltså om 200 mil om dagen som skulle minskas.
Men till dess blir det tyvärr så att barnen ni skickar med skolbussarna med mycket stor sannolikhet inte kommer ha en planet kvar tack vare bland annat detta misslyckande.
En ofrivillig koldioxiddonator
Svar direkt
Positivt att det finns tankar om och vilja till arbetspendling med kollektivtrafiken. Tyvärr så är det precis som du konstaterar, idag inte möjligt att arbetspendla med arbetstider 07.00–16.00 eller 08.00–17.00 på sträckan Norsjö–Malå. Gällande att bussar går tomma, så vill jag dock bemöta det med att så inte är fallet.
Självklart så är det inte lika hög beläggning på alla linjer i länet. Speciellt på linjer i Västerbottens inlandet så är det i vissa fall få resenärer på vissa delsträckor. Det är dock viktigt att det finns kollektivtrafik i hela länet och inte bara ut mot kusten där det är fler som bor. Viss trafik som passerar Malå–Norsjö kan vara trafik som börjar i Sorsele och som går hela vägen till Skellefteå. På sådana längre linjer kan andra delsträckor än den mellan Malå och Norsjö därför ha en högre beläggning. Utmaningen i mer glesa delar av länet är att antalet potentiella resenärer är färre och det avspeglas därmed i att utbudet är mer begränsat. Oftast är det flera behov som ska täckas av trafiken. Precis som du konstaterar så utgör skolelevers dagliga resor en stor del av resandeunderlaget i inlandet. Stora delar av den övriga trafiken möter resebehov som kan samordnas, exempelvis resor till/från vård, högre utbildning, tjänsteresor och andra sällanresor.
I dagsläget finns det inte resurser att från Region Västerbottens sida sätta in ytterligare trafik i de tidslägen som efterfrågas för att arbetspendling ska kunna ske. Vi tar dock med oss önskemålet och påtalar även önskemålet till berörda kommuner eftersom de även finansierar viss trafik på sträckan. Förhoppningsvis så finns möjligheter att utveckla trafiken längre fram.