Suverän satsning som ger bra reklam för Skellefteå

Tältet på Gärdet under Tjejmilen är en stor tillgång för oss deltagare och ökar intresset för kommunen.

Insändarskribenten tycker att kommunens tält på Tjejmilen är en tillgång både för deltagarna och för Skellefteå.

Insändarskribenten tycker att kommunens tält på Tjejmilen är en tillgång både för deltagarna och för Skellefteå.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Insändare2023-02-07 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tjejmilen är Nordens största evenemang – för tjejer och kvinnor. Tjejmilen genomförs på lördag i vecka 35, i år för 39:e gången. Jag minns inte hur många år Skelleftetältet funnits på Gärdet, en suverän satsning i folkhälsans tecken. Tältet syns på långt håll - ingen kan undgå att se Skellefteås reklamflaggor.

Det är inte bara en suverän reklam för Skellefteå kommun utan en uppskattad tillgång för oss deltagare, anhöriga, vänner, arrangörer och företag – alla hittar till vår utmärkta samlingsplats. I tältet får tävlande lämna sin väska med ombyte, vi har tillgång till WC och plats för omklädning och möjlighet att stanna en stund efter genomfört lopp.

Det absolut bästa är att tältet, under hela tävlingsdagen, är bemannat av tre mycket trevliga och hjälpsamma tjejer från kommunen. De bidrar med Tjejmilenkänsla – känslan av gemenskap, energi och styrka. De peppar, stöttar och ser till att vi trivs även om tävlingsresultatet inte blev som förväntat. Guld värt, stort tack.

Även lilla Tjejmilen äger rum samma dag, det innebär att tre generationer tjejer kan delta samma dag. Det är med glädje jag deltar iförd Skellefteå-tröja, och ibland får uppmuntrande heja-rop av publiken på Gärdet och längs banan – en folkfest.

Skelleftetältet imponerar och är suverän reklam för Skellefteå, jag har flera gånger fått frågor om Skellefteå – på senare år märks särskilt intresset av industriexpansionen.