Två saker har irriterat mig de senaste veckorna när det gäller användares rättigheter i fråga om nyttjandet av dataprogram och att få ha sin dator-ordning i fred.
Det finns ett program som heter Adobe Acrobat Reader och detta program skapar så kallade pdf-filer som är komprimerade, stabila och går bra att skicka med e-post. Dessa filer är ofta viktiga när det gäller kontakter med myndigheter, arbetsgivare, Försäkringskassa och i affärslivet. Fördelen med filerna är att de inte går att ändra i hursomhelst.
Nu har Adobe skapat en ny version som de kallar Acrobat DC. För att på ett enkelt sätt kunna konvertera en word-fil till en pdf tvingas användaren att köpa Acrobat DC. Köper man inte programmets plus-version går det dåligt att konvertera. Det är möjligt säger nog företaget vid förfrågan, men för den oinvigde blir det krångligt.
Det här kallar jag en "ned-datering" som är ett konstruerat fel som fixas genom en sorts "lösen" som ska betalas för det nya programmet.
Förfarandet anser jag strida mot så kallad god affärssed.
En annan mycket irriterande företeelse är detta med att ett stort dataföretag ändrar din startsida på internet för att göra reklam för sig själv. Sist var det Google som tog över Microsofts Edge och då försvann också alla inställningar man hade på den webbläsaren.
För den som inte kan så mycket om datorns inre liv blir det en hel del extra jobb för att få tillbaka de inställningar som är de invanda. En halvtimme flyger iväg.
Medan jag ändå är igång vill jag också gnälla lite på skyltning i affärer om extrapriser. Kunden rycker till sig ett paket som det är angivet ett extrapris på. Det finns den finstilta undertexten som talar om att extrapriset bara gäller vi köp exempelvis över 500 kronor. Vid kassan får kunden veta detta eftersom att det missats i stressen. Nu har jag sett större skyltar som talar om att priset bara gäller över ett visst belopp men metoden anser jag vara suspekt.
Olov Wikström, Skellefteå