Strategin är elbilar – men det finns andra lösningar

Den nuvarande styrande strategin i Sverige är att alla bilar ska vara eldrivna – inga andra lösningar jämte el.

Den styrande strategin i Sverige borde vara öppen för fler fordonslösningar än elbilen.

Den styrande strategin i Sverige borde vara öppen för fler fordonslösningar än elbilen.

Foto: Annika Byrde/TT

Insändare2022-01-04 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Toyota en biltillverkare som uttrycker: "att tillverka batterier är dyrt och för att nå framtidens miljömål tror Toyota att en mix av olika tekniker måste användas". Därav har de arbetat med att utveckla vätgasdrivna bränslecellsbilar. Redan 2014 lanserades företaget en av världens första serietillverkade bränslecellsbilar.

Likt elbilar med stora batterier har bränslecellsbilar en elmotor, men i stället för att ha batterier producerar bilen sin egen el i en så kallad bränslecell med hjälp av vätgas. I bränslecellen möter vätgasen syre från luften och det frigörs då elektroner som börjar röra sig och ger upphov till ström. Samtidigt bildas värme och vattenånga som blir den enda avgasen. 

Skillnaden mellan vätgas och elbil är att en vätgasbil blir lättare och kräver inte lika mycket insatsvaror, vilket i slutändan ger en "grönare" bil. Vätgasbilen är inte känslig för kyla som en elbil är och mer anpassad för de norrländska behoven, klimatet och avstånden. Naturvårdsverket har inom ramen för Klimatklivet beviljat 354 miljoner kronor i stöd för 24 nya tankstationer för förnybar vätgas i Sverige.
Vätgasen kommer att produceras på plats och stationerna beräknas vara i drift 2025. 

Elbilen kan säkert vara en lösning för större städer och viss typ av körning. En dieselbil har lägre klimatpåverkan (lägre co2-utsläpp) än en motsvarande bensinbil som körs på bensin, men dieselbilar släpper ut mer kväveoxider än bensinbilar. Därför påverkar dieselbilen luften vi andas och det är främst i trånga städer med mycket trafik som en elbil blir en bra lösning.

Att endast driva en enda typ av lösning brukar leda till olika typer av problem och låsningar i utveckling. Ett exempel på en snedvriden syn på elbilen mot nuvarande diesel- och bensinbilar är fordonsskatten (vägtrafikskatten) där elbilen är skattebefriad, men fossilbilar får betala väldigt mycket per år. Båda biltyperna sliter på vägarna lika mycket, kanske elbilen mer då den är tyngre. Det riktiga vore att dela fordonskatten i två delar, en vägtrafikskatt och en miljöskatt. Vägtrafikskatt betalas av alla bilar efter vikt och miljö efter någon utsläppsstege. 

Förespråkare mångfald