Stoppa privatiseringen av järnvägen

Skribenten tycker att privatiseringen av den svenska tåtrafiken har gått överstyr.

Skribenten tycker att privatiseringen av den svenska tåtrafiken har gått överstyr.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Insändare2025-02-18 00:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige har Europas mest avreglerade, privatiserade och konkurrensutsatta järnväg. Enligt borgerlig mytologi borde det innebära att vi också har Europas bästa järnväg. Ju fler privata initiativ – ju fler aktörer som drivs av vinstintresse, desto­ bättre blir det för medborgarna eller snarare kunderna enligt de borgerliga partierna. 

Enligt samma partier är Sverige ett av de länder som satsar mest på järnvägen.(kostar mest?) Men tyvärr visar det sig, vid en internationell jämförelse, att servicekvaliteten i Sverige är lägre än i de f­lesta andra länder­. Ja, lägre än i de flesta andra länder. 

Europas bästa järnväg har Schweiz om man ser till RPI, ett system som mäter servicekvalitet (punktlighet, priser etcetera), säkerhet och hur mycket allmänhet och företag nyttjar järnvägen. Schweiz har behållit järnvägen till största delen ägd av medborgarna, det ”allmänna”! Ett välskött och väl fungerande system. 

Gör slut på de marknadsexperiment som präglat borgerlighetens politik i snart 20 år. Så länge har de haft majoriteten i riksdagen tillsammans med Sverigedemokraterna. (Före Tidöavtalet fanns fick borgarna stöd i cirka 90 procent av besluten av SD.) 

Rösta bort Tidörpartierna i nästa val. Ju fler röster emot, ju större chans att marknadsexperimenten upphör och omvandlas till nytta för alla medborgare, inte bara kapitalägarna.