Som en bro över mörka vatten

Karlgårdsbron har ju blivit en följetong av besvärligheter under flera år nu. Det har medfört försening och fördyringar.

Karlgårdsbron håller på att byggas. Skribenten har en hel del frågor om bron och får svar direkt.

Karlgårdsbron håller på att byggas. Skribenten har en hel del frågor om bron och får svar direkt.

Foto: Yvonne Rönngren

Insändare2023-09-19 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förhandlingar med företaget som jobbar med bron pågår ofta för att reda ut orsaken till trasslet. Man skyller på att grundproblemen är större än beräknat och att man måste borra djupare än väntat. Gjutningen har ju också varit problematisk. 

Hur kan det vara möjligt att Parkbron verkar hålla bra sedan många år? Viktoriabron ligger ju också rätt nära och har väl inte heller några större problem. Båda dom broarna bör väl ha ungefär samma grundförutsättningar som den blivande Karlgårdsbron kan man tycka. Har grundundersökningen varit bristfällig innan man startade bygget? 

När kommunen bestämde sig för det företag som jobbar med bron, hade man då försäkrat sej om under vilka förutsättningar just detta företag kunde anses seriöst och kunnigt? Hur mycket dyrare har det blivit allt efter hand? Nu väntar ytterligare förseningar som drar upp kostnaden än mer, finns det ekonomi som klarar alla fördyringar?

Till Karlgårdsbron passar låten: ”Like a bridge over troubled water” av Simon and Garfunkel.

Undrande Sunnanåbo

 Svar direkt

Jag förstår att det inte är helt enkelt att sätta sig in i broprojektet och följa med i alla dess led. 

Vi har följt de krav som ställts på oss vad gäller granskning av anbud inför byggandet av Karlgårdsbron. Kommunen har både inför upphandlingen och nu under genomförandet anlitat ett flertal experter för att säkerställa kvaliteten, men en bro är ett komplext bygge och oförutsedda händelser kan ske. 

När det gäller grundläggningen är det inte ovanligt att det förekommer avvikelser eftersom det i förväg är svårt att till 100 procent fastslå kvaliteten, då berggrunden kan variera även inom små områden. 

Enligt kontraktet med Kauno Tiltai ska bygget kosta 202 847 706 kronor. Här har pålbryggan och bergkvaliteten varit sådant som inte har kunnat förutses, vilket självklart innebär en del ökade kostnader för projektet. Budgeten för projektet ligger på 300 miljoner kronor.