Människor sitter tätt tillsammans och ibland räcker sittplatserna inte, då är det till och med passagerare som måste stå. Dagspendlarna som åker buss från Boliden, Jörn, Burträsk, Lövånger och Byske till Skellefteå känner sig mycket oroliga. Men även på stadsbussarna är det en stor trängsel.
För det första tycker vi att Skellefteå buss måste sätta in fler bussar. Det bör vara ett tomt säte mellan passagerarna. Många av Skellefteå buss sträckor är långa vilket resulterar i att passagerarna måste sitta trångt och länge tillsammans med många andra människor. Vi vet också att om man utsätts för viruset under en längre tid så är det större risk att man blir smittad.
För det andra är många av passagerarna faktiskt skolelever. Om de blir smittade på bussen finns det en risk att de smittar sina klasskamrater. För det tredje är bussbiljetterna inte direkt billiga, och när man har betalat mycket pengar för sin biljett så vill man kunna åka buss säkert.
En annan viktig sak är att människor verkligen borde välja buss som transportmedel med tanke på miljön, men då måste de också få känna sig trygga på bussen. Vi förstår att det kan kosta mycket för Skellefteå buss att sätta in fler bussar, men en spridning av corona kan göra att det blir en ännu större kostnad för samhället.
Om det inte finns möjlighet till fler bussar bör Skellefteå buss i alla fall införa ett tvång att använda munskydd. Vi tycker också att alla som känner sig sjuka bör stanna hemma. Det känns inte bra att folk hostar, nyser och snyter sig på bussen.
Skellefteå buss sätt in fler bussar, speciellt i rusningstrafiken!
SFI-elever i Skellefteå
Svar direkt
Skellefteå buss har i stadstrafiken infört dubbelt så många avgångar på de mest trafikerade linjerna under rusningstid. I regiontrafiken har förstärkningsbussar satts in på de linjer som det ofta varit många resenärer på. För närvarande används alla våra fordon i trafiken. Det här betyder att resenärerna måste ta egenansvar och undvika rusningstid.
Utanför de timmarna har vi mycket lägre beläggning. Eftersom kollektivtrafiken inte kan platsbokas i förväg och trängsel inte har definierats, så kommer alla platser som bussen är besiktigad för att erbjudas till resenärerna, det vill säga alla sitt- och ståplatser i stadsbussarna och alla sittplatser i regiontrafiken. Chauffören har bara ansvar att bedöma trafiksäkerheten. Det är varje enskild resenärs beslut om de vill resa eller inte.
De nationella myndigheterna har inte beslutat om munskydd inom kollektivtrafiken och i Västerbotten finns än så länge inte heller några lokala restriktioner. Skellefteå buss kommer att följa såna restriktioner från expertmyndigheter om de kommer.
Skellefteå buss fortsätter att arbeta med coronasituationen genom att följa alla myndighetsråd, analysera resandestatistiken, städa bussarna extra, upplysa resenärer och medarbetare om att följa Folkhälsomyndighetens råd med mera. Vi gör allt i vår makt för att göra resan så säker som det bara går i dessa utmanande tider.
Under Folkhälsomyndighetens pressträff den 13 augusti togs kollektivtrafiken upp. Det resulterade i en branschrekommendation för kollektivtrafiken från Svensk kollektivtrafik. Där klargjordes bland annat att för kollektivtrafiken finns inget som definierar trängsel och rekommendationen om två meter kommer inte att kunna hållas samt att varje enskild individ har ett stort eget ansvar.
Marie Larsson, vd Skellefteå buss