Skellefteåtältet saknades på Tjejmilen i Stockholm

Skellefteå kommun valde i år att inte visa sitt engagemang för kvinnors idrottande vilket varit tradition i flera år. Det är tråkigt eftersom det är ett utmärkt tillfälle att göra reklam för Skellefteå.

Skribenten saknade att besöka Skellefteås tält både före och efter Tjejmilen.

Skribenten saknade att besöka Skellefteås tält både före och efter Tjejmilen.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Insändare2023-09-19 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tjejmilen är Nordens största löpartävling för tjejer i alla åldrar. 2018 var deltagarantalet 23 000 från 32 nationer. I år deltog 13 500 tjejer. Kanske är minskat deltagarantal en effekt av pandemin, blir intressant se hur många deltagare som kommer 2024 då Tjejmilen firar 40 år. Tjejmilen är för många en återkommande aktivitet som förutom tävlande på tid eller ej, ger möjlighet att träffa familj, vänner, och utflyttade Skelleftebor. 

Det är beklagligt att Skellefteåtältet inte fanns med i år. Tidigare år har jag varit stolt och glad att ha tältet på Gärdet. Skellefteå utmärkte sig genom att visa på engagemang för Tjejmilen,

Tältet var en naturlig mötesplats både före och efter loppet, där tävlande kunde i tryggt förvar lämna ombyten med mera. Tack vare supergod service av tjejerna som arbetade i tältet, gav de fullgod service till tävlande och andra som drogs till tältet av nyfikenhet. Tusen tack till dem, med förhoppning att återses.

Att inte satsa på Tjejmilen innebär ett missat tillfälle att göra reklam för vår expanderande stad. På tävlingsdagen finns inte bara deltagare utan mängder av åskådare, anhöriga och eventuellt några som funderar på att flytta till kommunen. Varje tillfälle att synas och göra reklam för Skellefteå som är i behov av hitflyttande arbetskraft bör tas tillvara.

Passa tillfället att synas på Gärdet nästa år, kanske gemensam satsning av kommunen och företagare i Skellefteå?

Tältet tillbaka

 Svar direkt

Marknadsenheten på Skellefteå kommun har de senaste tio åren genomfört ett evenemang på Tjejmilen med målsättningen att skapa stolthet bland befintliga och utflyttade invånare, synliggöra Skellefteå som plats och varumärke samt att locka potentiella inflyttare.

När Skellefteå växer och kompetensbehovet blir allt större både i privat och offentlig sektor är våra verksamhetsmål fokuserade på kompetensattraktion och inflyttning. Marknadsenheten är en liten grupp medarbetare och våra resurser är begränsade. Vi önskar förstås att vi var fler som kunde genomföra en mängd event både i Skellefteå och på andra orter.  

Vi måste fördela våra begränsade resurser i form av tid och pengar på de aktiviteter där vi får bäst effekt, det vill säga där vi lyckas locka nya invånare eller inspirera till flytt. Tjejmilen har varit ett uppskattat och trevligt evenemang som uppfyllt sina tidigare syften men som dessvärre inte visat sig vara ett tillfälle som lämpar sig bäst för att prata jobb och flytt till Skellefteå. De flesta har helt enkelt fokus på tävlingen.

Kvinnor som målgrupp är däremot prioriterad eftersom de är underrepresenterade både i befolkningen och vad gäller inflyttning. Vi har lyft och jobbat med den frågan under många år och kommer även fortsatt att titta på vilka sätt vi kan möta den målgruppen i aktiviteter framöver.

Vi välkomnar självklart lokala initiativ till evenemang på Tjejmilen och hoppas att många Skellefteåtjejer fortsätter springa som stolta ambassadörer för vår plats.