Skellefteå växer — men vägarna grävs om väldigt mycket

Det grävs om på många cykelvägar menar insändaskribenten.

Det grävs om på många cykelvägar menar insändaskribenten.

Foto: PONTUS STENBERG

Insändare2020-06-29 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Eftersom att Skellefteå växer måste bostadsområden utvidgas, ledningar av olika slag måste dras och därmed måste en del gamla färdvägar grävas upp för att arbeten ska kunna genomföras.

Detta gäller både för bil- och cykeltrafik. Men min fråga till byggbolag och kommunens kontor för infrastruktur och gator är: Måste allt ske på en gång och nästan oplanerat? En del ställen kanske främst för cykeltrafiken, har varit uppgrävda flera gånger under de senast åren och även under en längre tid. Att cykelvägar hackas av så att lagningen och asfalteringen ska ske i en fyrkant eller med så jämna kanter som möjligt. Det är begripligt, men det är bara det att dessa hack finns kvar länge, länge. Ibland tror man att de är bortglömda.

På Anderstorp är cykelvägen förbi Anderstorpsgymnasiet avstängd sedan tidig vår 2020. Den här förlängningen av Klostergatan med riktning mot Skiftesgatan har varit uppgrävd och asfalterad många gånger de senast tre till fyra åren. I det nya bostadsområdet Gärdesvägen - Krukmakargatan har det asfalterats en bit men man kan frågar sig varför inte alla cykelvägar i närheten med avgrävningar asfalterades när maskinerna ändå var igång?
Vi har också Norrböle som har långa sträckor med vasst grus längs Norrbölegaten. Ingen cykelvänlig miljö.
Det sägs att vägen ska ligga till sig en tid innan asfaltering så att tjälen släpper ordentligt, men i många fall tycker jag att det liknar en dålig planering.

Olov Wikström, Skellefteå

Svar direkt

Ja, det är mycket byggnationer på gång. Skellefteå växer så det knakar med bostäder, skolor, kontor och kultur- och fritidsanläggningar och då behöver även den underliggande infrastrukturen byggas ut och förstärkas. 

Det anläggs vatten och avlopp, fjärrvärme, elkraft och bredband med mera och även för detta finns samordning. Kommunen för en kontinuerlig dialog med andra ledningsägare där alla parter redogör för sina insatser inför både vinter- och sommarsäsong. Kommunen erbjuder också månatliga avstämningar med byggföretagen i syfte att kunna synkronisera tidsplaner med varandra. Men många av projekten är komplexa och all ombyggnad och grävning är inte möjlig att planera i förväg vilket kan upplevas rörigt. Driftsstörningar alltså att det blir fel på nedgrävda ledningar, innebär även att det behöver grävas på mer akut basis. Det finns en plan för hur Skellefteå kommun ska växa hållbart och det är härligt att många satsar på denna stad, men det innebär också att det uppstår störningar och kan bli obekvämt stundtals, men vi ber om överseende.
Jan Burlin verksamhetschef för Gator & parker vid Skellefteå kommun