Skellefteå måste ge ett bättre första intryck

En trasig skylt i Byske. Bara en av sakerna som skribenten tycker borde åtgärdas.

En trasig skylt i Byske. Bara en av sakerna som skribenten tycker borde åtgärdas.

Foto: Läsarbild

Insändare2022-12-23 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå är verkligen en modern stad i framkant med sin digitalisering och batterifabrik. Superkul! Men kanske är stan lite hemmablind för det första intryck som stan ger nya besökare och resenärer?

När jag sist lämnade Skellefteå och batteriet i min mobil var på upphällningen märkte jag dessvärre att det endast var möjligt att ladda mobilen vid en speciell soffa i avgångshallen på flygplatsen. Där satt redan flera personer och det kändes lite obekvämt att be dem maka efter för att få trycka in min mobil där i hörnet. Hittade inte ett enda eluttag i resten av lokalen. Märkligt.

När jag nu återvänder så räknar jag med att kunna ladda min mobil med usb på bussen in till stan. Men icke. Det är –22 grader och mobilbatterier laddar ur fort i kylan. När jag anländer till busstationen för att ta mig vidare norrut uppsöker jag vänthallen på busstationen. Där finns två eluttag – uppe i taket. Inte en chans att jag når upp till nån av dem. Som tur är befinner sig en väldigt lång ung kille i vänthallen – utan honom hade jag varit körd med min digitala biljett. För att inte tala om mannen i sin eldrivna rullstol… Och tur att jag nu kan läsa i appen att min avgång är försenad, inte lätt att tyda den digitala skärmen vid hållplatsen.

Men som svensk och före detta Skelleftebo så vet jag att det finns ett väntrum att värma sig i och en app med vilken jag kan hålla koll på avgångstider med. Värre var det för de två männen från Frankrike som stod ute och frös så tänderna skallrade. De var väldigt tacksamma att jag informerade dem om väntrummets existens och hjälpte dem att hitta information om att deras bussavgång var helt inställd (nu skulle dom missa både sina anslutande tåg + flyg hem – men det är en annan historia).

Väl i Byske möter jag flera nedfrusna personer då vänthallen i Byske som vanligt är låst. Och det har den varit så långt tillbaka i tiden jag kan minnas.

Men, vill inte påpeka brister utan att vara konstruktiv. Så härmed presenterar jag en konkret handlingsplan för tydligare kommunikation och tillgänglighet för resenärer:

Boka in en elektriker som fixar nåbar laddningsstation i väntrummen på flygplatsen och busstationen.

Installera usb-uttag på bussarna.

Beställ lagning av den digitala skylten på busstation, hållplats K (kanske redan är på G?).

Ta fram tydligare tryckt informationsmaterial på svenska och engelska om de appar som finns tillgängliga för busstrafik i länet (inkusive.flygbussar) och placera dem på varje hållplats. Anslagstavlan på Byske busstation har mycket utrymme.

Komplettera med väntrumsskyltar på engelska.

Placera QR-kod på buss/tågbiljett och montera en QR-läsare som öppnar dörren till väntrummen dygnet runt, alla veckans dagar.