Vi har den senaste tiden läst om flera skriftliga varningar i Norran. Vid ett tillfälle rörde det sig om att medarbetaren inte följde hygienreglerna och nu har vi en som har agerat kränkande mot kollegor på olika sätt. Vi har också tagit del av kommunens agerande genom tv-programmet Uppdrag granskning.
Har Skellefteå kommun dåliga medarbetare eller dåligt ledarskap? Hur står det egentligen till på Skellefteå kommuns arbetsplatser? Hur kan det komma sig att Skellefteå kommun mellan 2015 och 2019 lagt ut cirka 30 miljoner kronor för att bli av med personal? Enligt SVT handlar det till största delen om undersköterskor, vårdbiträden, personliga assistenter och boendehandledare. Hur kan det komma sig att flertalet som blir utköpta är anställda under samma förvaltning? Kan det vara så att kommunens chefer inte har de verktyg de behöver för att agera på ett annat sätt när de får signaler om att någon medarbetare inte "sköter" sig?
Enligt Karin Ernfors, förbundsjurist på Lärarnas Riksförbund, så ska första steget vara att utreda om det finns något problem och vad som i så fall kan göras för att komma till rätta med det. I första hand ska arbetsgivaren hjälpa den anställde genom stödjande åtgärder (artikel i Chef & Ledarskap). En annan förbundsjurist, Kirsi Piispanen har en i artikel i samma tidning varnat för omotiverade skriftliga varningar. Hon trycker på att det ställs höga krav på utredningar och de vanliga felkällorna i samband med utredningar är att: "Utredaren redan i förväg har bestämt sig för vad utredningen ska komma fram till".
Norrans läsare skulle säkert vilja veta om de anställda som fått en skriftlig varning har haft möjlighet att förklara sitt agerande och möjlighet att ändra sig innan den skriftliga varningen delas ut.
Kommunmedborgare
Svar direkt
Att vidta en arbetsrättslig åtgärd, exempelvis ge en skriftlig varning, är inget som vi som arbetsgivare tar lätt på. Precis som du påpekar är den första åtgärden när en medarbetare missköter sin anställning att utreda, erbjuda stöd och i samtal medvetandegöra medarbetaren om arbetsgivarens förväntningar. De verktyg som våra chefer har är bland annat medarbetarsamtal, arbetsplatsträffar och samverkansgrupper där dialog förs om förväntningar. Vår företagshälsovård och våra hr-funktioner erbjuder stöd till chefer och medarbetare som säkerställer att personalprocesserna efterlevs. Innan en varning utdelas görs en utredning av chef. Medarbetaren får ta del av utredningen och även ge sin bild av det inträffade. Utredningen överlämnas sedan till förhandlingsenheten som gör en arbetsrättslig bedömning av det inträffade.
Skellefteå kommun är en stor arbetsgivare med ungefär 8 000 medarbetare. Vi har engagerade chefer och medarbetare som verkligen brinner för sina uppdrag. Det händer dock att både vi och andra större och mindre organisationer behöver vidta arbetsrättsliga åtgärder. Norran har tidigare inte rapporterat om dessa i samma utsträckning som nu, vilket möjligen kan förklara din reaktion på uppgifterna.
Skellefteå kommun står inför stora utmaningar gällande kompetensförsörjningen. Målet är att ha friska medarbetare som trivs och som kan jobba fram till lagstadgad pensionsålder. Ju tidigare insatser sätts in, desto större är förutsättningarna för att lyckas och vi behöver därför arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor. Fokus ligger på förebyggande åtgärder och första steget i rehabiliteringsprocessen bygger på att medarbetaren så snabbt som möjligt ska kunna återgå till sitt ordinarie arbete och sin arbetsplats.
Tyvärr lyckas vi inte alltid. Vi har medarbetare som av olika anledningar inte längre kan bidra till verksamhetens behov i sitt nuvarande eller i annat arbete. Det vi då har att välja på är att säga upp medarbetare av personliga skäl eller att träffa en överenskommelse. Skellefteå kommun har här valt att erbjuda en överenskommelse, vilket i medierna kallats för utköp. Flertalet överenskommelser görs av socialförvaltningen, där de befattningar du nämner återfinns. Det kan förklaras med att socialförvaltningen är den största förvaltningen med cirka 3 500 medarbetare.
Birgitta Holmström, förhandlingschef