Skellefteå kommun – ta draghjälp av tåget

Skellefteå kommun borde utreda möjligheten att nyttja den elektrifierade tåglinjen, Skelleftebanan, menar skribenten.

Skellefteå kommun borde utreda möjligheten att nyttja den elektrifierade tåglinjen, Skelleftebanan, menar skribenten.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2020-10-17 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är väldigt intressant att Skellefteå kommun går ut med budskapet om en hållbar utveckling samtidigt som de snabbt avvecklar kommunens omland. Eftersom kommunens kollektivtrafik är skattefinansierad borde det väl vara helt rimligt att den trafik som sker centralt, där det bor många människor med gång- och cykelavstånd, är självfinansierad av biljettintäkterna. Känslan är att landsbygdens befolkning, mer eller mindre, är med och finansierar innerstadstrafiken. 

Jag tycker det är hög tid att kommunen och Skellefteå buss öppet redovisar hur stor del av bussarnas totala körsträcka som körs med skyltningen ”ej i trafik”. Detta ska sedan kunna jämföras med hur det såg ut innan den stora bussomläggningen. Sedan är jag helt oförstående varför man inte linjesätter fram- och returkörningarna av skolbussarna, istället för att de ska gå tomma. Detta skulle förbättra tillgängligheten avsevärt i många byar.

Det är också märkligt att man i kommunen, trots medborgarförslag, inte utreder möjligheten att nyttja den elektrifierade tåglinjen, Skelleftebanan. Det är ju minst ett decennium kvar tills Norrbotniabanan är på plats och till dess ska stadens befolkning enligt alla visioner öka med ungefär 10 000 människor. 

Näst intill alla av dessa ska ha ett boende centralt, om det nu fortsätter att ”gå som tåget”.

n’Anders