Skellefteå har dyraste biogasen i Norrland

Har som gasbilsägare reflekterat över att biogaspriset skiljer rätt rejält här i norr, och där Skellefteå sticker ut som överlägset dyrast i Norrland.

Vid besök i Boden eller Skellefteå kan bilen tankas med biogas, men skribenten undrar varför prisskillnaden är så stor.

Vid besök i Boden eller Skellefteå kan bilen tankas med biogas, men skribenten undrar varför prisskillnaden är så stor.

Foto: Jeanette Bergström

Insändare2021-12-21 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att det är dyrast kan ni se i följande exempel:

Härnösand: cirka 16.50 kr/kg.

Boden: cirka 18.50 kr/kg.

Skellefteå: cirka 21.50 kr/kg.

Alla dessa är kommunala gasverk som är uppfördes ungefär samtidigt, så hur motiverar Skellefteå att man ska vara dyrare än alla andra? Vore det inte bättre att uppmuntra bilister till att gå över till miljövänlig biogas genom att ha ett attraktivt pris istället för att prismaximera?

Har någonstans hört att man kopplat biogaspriset till dieselpriset här. Det blir väl lite snett i längden i och med att dieselpriset kommer fortsätta sticka iväg än mer uppåt jämfört med bensin genom den ökande reduktionsplikten. Detta ger ju till följd att det till slut blir billigare att köra på bensin än biogas i personbilarna.

Miljövän

 Svar direkt

Fordonsgas producerad av biogas är ett lokalproducerat klimat- och miljöriktigt drivmedel, som bidrar till ett minskat beroende av drivmedel med fossilt ursprung. Dessutom förbättras den lokala utomhusmiljön.

Inom Skellefteå kommunkoncern finns drygt 200 biogasdrivna fordon, såväl tyngre fordon som bussar och sopbilar, liksom lätta lastbilar och personbilar. Dessutom finns ett allt större antal privat- och företagsägda biogasdrivna fordon i Skellefteområdet.

Biogasdrivna fordon ersätter ofta dieseldrivna fordon, särskilt när det gäller tunga fordon, inte minst inom kommunkoncernen.
Det finns därför en naturlig koppling mellan priset på fordonsgas som ersättare för det fossila dieselbränslet.

Prissättningsstrategin för fordonsgas har beslutats av kommunfullmäktige, och innebär att priset ska följa Skellefteå kommuns inköpspris på diesel. 

En särskild beslutad rabattsats säkerställer att priset på fordonsgas alltid är lägre än dieselpriset, räknat på energiinnehåll.

Att tanka lokalt producerad fordonsgas är ett av de bästa sätten att arbeta för en bättre miljö och ett bättre klimat.

Stefan Johansson, avdelningschef vatten & avfall, Skellefteå kommun