Undertecknad åkte på en förkylning och sedan även ögoninflammation. Ringer hälsocentralen onsdag morgon…inga lediga telefontider.
Mejlar via 1177 att jag snarast behöver hjälp för mina ögon för att kunna återgå till arbetet så fort som möjligt. Får snabbt svar att ärendet är skickat till en vårdpersonal som kommer att ta kontakt med mig. Perfekt, det här kommer att gå fort, tänker jag.
Onsdagen går, torsdagen går, fredagen går och ingen har hört av sig! Hur länge ska man behöva vänta att få hjälp med en väldigt enkelt behandlad åkomma? Jag kan inte belasta akutmottagningen, för detta är inte akut. Men detta har kostat mig en karensdag plus sjuklön samt extrakostnad och -arbete för min arbetsgivare.
Nu är jag lyckligt lottad som sällan är sjuk, men tänker på alla andra som också väntar på återkoppling från hälsovården. Alla vet att ni har mycket att göra och att ni måste prioritera. Jag hoppas bara att ni prioriterar rätt…
Jag får nu återgå till arbetet med risk att jag smittar andra.
Svar direkt
Vi beklagar att du har fått vänta på kontakt med vården. Du gjorde helt rätt som kontaktade primärvården eftersom din åkomma inte var akut. När man skickar in ett meddelande genom webbplatsen 1177.se så ska man få svar inom tre dagar. Behöver man hjälp snabbare så går det bra att antingen ringa 1177, dygnet runt eller söka vård genom 1177 direkt Västerbotten dagtid alla dagar i veckan (Där startar du en chatt med en sjuksköterska som bedömer dina symtom).
Inom primärvården jobbar vi med att förbättra tillgängligheten via telefon, vi vet att det är ett problem med telefontider i vissa perioder. Tveka inte att höra av dig till någon av regionens vårdenheter nästa gång du behöver söka vård.