Personalen erbjuds tre semesterdagar – man häpnar

Coronasmittan har länge varit hög i Västerbotten och sjukvårdspersonalen har under mer än ett års tid arbetat under ovanligt påfrestande arbetsförhållanden för att rädda liv.

Sjukvårdspersonalen borde erjudas fler semesterdagar för att kunna återhämta sig, menar skribenten.

Sjukvårdspersonalen borde erjudas fler semesterdagar för att kunna återhämta sig, menar skribenten.

Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT

Insändare2021-05-29 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Än råder fortsatt särskilda restriktioner, även om andelen smittade är lägre än tidigare. Hur vi medborgare följer restriktionerna påverkar givetvis smittspridningen. Att sjukvårdspersonalen orkar kämpa vidare är ett under och värt all beundran. Den arbetsbelastning de har och har haft under rådande pandemi är mycket svårt sätta sig in i. De har vårdat och fortsätter ta hand om patienter med en tidigare okänd sjukdom, vilket inneburit helt nya krav. 

De utför högkvalitativ vård under långa arbetspass, i arbetskläder som närmast kan liknas vid rymddräkter. Hudbesvär har anmälts till Arbetsmiljöverket som arbetsskada och den psykiska påfrestningen är stor. Behov av vila och återhämtning ökar när fysisk och psykisk arbetsbelastning är hög, så också risken för ohälsa. Alla som dagligen vårdar covidsjuka borde av arbetsgivaren – Region Västerbotten – få skälig kompensation. Ett förslag har varit tre extra semesterdagar för att återhämta sig. Det är så man häpnar!

Återhämtning efter ovanligt hög arbetsbelastning under lång tid behöver mycket mer än tre dagar – detta för att hämta kraft och tillräcklig energi för att kunna återgå i arbete. Ju högre arbetsbelastning desto större behov av återhämtning. Det är obegripligt att politiker och andra beslutsfattare inom vården inte har förståelse och kunskap om detta.

Nu är hög tid att på allvar förbättra villkoren för sjukvårdspersonalen – om arbetsgivaren har för avsikt att behålla kunnig och erfaren personal. Ett första steg är att på allvar lyssna på dem som har erfarenhet av rådande pandemi. De har kunskap om vad som behöver åtgärdas på kort och lång sikt. Att bidra till förbättringar i arbetet är både motiverande och betydelsefullt. Precis som de anställda – de är betydelsefulla!

Oroad före detta sjuksköterska