I Skellefteå reser sig snart en av världens högsta byggnader i trä. För en landsortsbo från de stora skogarna i väster som anländer till stadens fältmässiga busstation är det en imponerande syn. Speciellt glädjande att se är de flertalet tranporthissar som numera klär in fasaderna.
Alimak har gjort metropolen känd i större sammanhang och Saras torn skulle kröna denna insikt om hissarna permanent fick ingå i byggandens fasader och erbjuda naturliga transportvägar upp till de olika våningsplanen. Hisskorgarna kunde till viss del vara försedda med guldgaloner för att glittra i solen och påminna om Bolidenguldet som utgör stadens ryggrad.
Räddningstjänsten har säkert planerat för att kunna hantera denna höga byggnad, vars höjd med råge överstiger de klätterredskap som finns tillgängliga. Här skulle Alimak-hissar kunna erbjuda en möjlighet att få tillgång till tornens olika utrymmen utifrån.
I folkmun har Umeå redan betitlats ”Skellefteå Södra”. När Nordvolt (observera stavningen) om några år blivit himlakroppens störste tillverkare av bränsleceller, som är det mest lämpade sättet att hantera fossildrivna fordon, intar Skellefteå den plats som staden egentligen haft från början – ett dynamiskt innovationscentra.
Yngve Nilsson, Norsjövallen