Sänkt skatt på drivmedel saknar nästan betydelse

Att sänka skatten på drivmedel är inte det partierna ska locka väljarna med, anser skribenten.

Att sänka skatten på drivmedel är inte det partierna ska locka väljarna med, anser skribenten.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Insändare2021-12-02 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sänkt skatt på fossila drivmedel har störst betydelse för Stockholmare. Trafikanalys Statistik 2021:10 visar att genomsnittliga körsträckan för personbilar registrerade i Stockholms län är 1 170 mil, motsvarande siffra för landet är 1 100 mil. 50 öres minskad drivmedelsskatt för Stockholmare ger 585 kronor lägre kostnad och för genomsnittssvensken 550 kronor lägre kostnad.

För den som saknar alternativa färdmedel och är beroende av bilen för att ta sig till arbetsplatsen långt från hemmet kör exempelvis 3 000mil/år, då ger skattesänkningen 1 500 kronor vilket är ungefär 3,9 procent av totala drivmedelskostnaden på 38 000 kronor. 

Orättvisan för resekostnader mellan de som har tillgång till kollektiv trafik och de som saknar den minskar inte för att en generell sänkning av skatten med 50 öre/litern. Vad som däremot minskar är incitamentet att använda kollektiv trafik för de som har tillgång till det. Även en betydande del av skatteintäkten till den gemensamma välfärden minskar med en allmän sänkning av skatten för fossila drivmedel. Det som ökar är utsläppen av växthusgaser.

Inför det kommande valet 2022 tävlar partierna om att vara det mest landsbygdsvänliga några tror att sänkt skatt på fossila bränslen lockar landsbygdsväljare, trots att det nästan saknar betydelse.

Det parti/partier som riktar stödet till de som saknar alternativa färdmedel genom att ge ett generellt skatteavdrag och höja reseavdraget för resor till arbetsplats kommer att få landsbygdsrösterna.

Lars Forslund, Olofsberg