Samma hastighet i hela Byske – ingen bra lösning

För en tid sedan genomfördes en generell sänkning av bashastigheten i Byske samhälle, från 50 till 40 km/h. En på flera sätt illa genomtänkt och dåligt utförd åtgärd.

Skribenten tycker att den generella hastighetssänkningen i Byske har varit mindre lyckad.

Skribenten tycker att den generella hastighetssänkningen i Byske har varit mindre lyckad.

Foto: Pär Fredin

Insändare2022-07-14 07:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På andra orter, till exempel Umeå, där hastighetsöversynen genomförts på ett mer seriöst sätt har resultatet blivit att vissa gator sänkts till 30, vissa till 40, några har fått behålla 50 medan andra har höjts till 60.

Men i Byske gäller samma hastighet – 40 km/h – såväl i barntäta villakvarter som på de större genomfartsgatorna i samhället. Ingen hänsyn tycks ha tagits till de olika gatornas olika beskaffenhet ur trafiksäkerhetsperspektiv. Att bilisterna ska tvingas krypa fram i 40 på den raka och breda huvudleden Bäckgatan med separerad gång- och cykelväg, är för många mycket svårt att förstå. Där hade 60 varit det lämpligaste.

Polisen kan säkert göra många inkomstbringande besök i Byske. En relevant fråga är dock om det rent juridiskt är hållbart att bötfälla en bilist som kör 50 inne i Byske samhälle. Det finns nämligen fortfarande minst två sätt att ta sig in i samhället utan att passera en 40-skylt. Vid infarterna från Mellangatan och genom Ytterstfors-området visar skyltarna fortfarande 50. Och påminnande 40-skyltar inne i samhället saknas nästan helt.

Detta visar att sänkningen även rent praktiskt är mycket dåligt utförd. Hastighetsöversynen i Byske borde göras om från början.

SH