Digitaliseringens betydelse har ökat under pandemin, från att ge gudstjänster till att hålla skolundervisning på distans. Okej, bra att den finns. Värre är om det börjar ses som allena saliggörande i sammanhang där det fortfarande är bra att det finns analoga alternativ. Ja, kanske rentav nödvändigt.
Ta bankärenden, nu senast aktuellt för Byske som tappar sitt sista kontor. Allt går, eller får, inte skötas via dator eller smartphone. Själv har jag handhaft ett dödsbo från 2016 till nu. En hel del besök har varit nödvändiga. Enklare ärenden över disk, men även frågor som krävt rådgivning och annan hjälp. Hantera egna, enklare, bankärenden gör jag sedan länge via dator. Men bank-id har jag ännu ej behövt skaffa. Känns i dagsläget snarare bra, med tanke på alla försök att lura av godtrogna personer deras koder.
Men hur många vet att det fortfarande går att betala räkningar via postgiro? Samla ihop dem, skriva ner summorna på en avi, räkna ihop och lägga på brevlådan. Så länge han kunde skriva läsligt, var det min äldre brors räddning att slippa ta sig till banken. För han levde verkligen på ett gammaldags sätt – envist, men ändå värt respekt.
En del gånger känns det som att vi hetsas till digitala lösningar. Härom veckan fick jag en sms-påminnelse om ett vårdbesök. Det hade formulerats som att jag skulle använda bank-id – där har vi det igen – vid incheckningen. Nu sköt jag besöket framåt i tiden. Men frågade samtidigt om det inte längre duger anmäla sig i luckan och betala vid ankomsten. Självklart går det bra, blev svaret. Men faktiskt inte alls givet som meddelandet utformats.
Digitaliseringen tränger in alla sammanhang. Utbilda gärna dem som behöver och vill ha hjälp. Mycket är bra. Men låt alternativen finnas kvar.
Stefan Holmberg, Östra Falmark