Nyligen avslöjades att regeringen avskaffar premien för inköp av eldrivna bussar till kollektivtrafiken. Anordnare av kollektivtrafik protesterar kraftfullt. Detta kommer att bromsa övergången till elbussar. Vi såg effekterna på el-bilförsäljningen när regeringen förra hösten drog bort premien för elbilar.
Till detta kan vi lägga att regeringen flyttade över 750 miljoner kronor från underhåll av järnvägar till vägar. Istället prioriterade man miljarder till skattesänkningar för bensin och diesel. Och i EU har regeringen aktivt motverkat ökat skydd av skog och natur. Detta är några exempel på hur regeringen försämrat klimatpolitiken.
Varje kritik möts av klimat- och miljöminister Pourmokhtari med att regeringen vill bedriva en effektiv klimatpolitik. Vad denna består i är höljt i ett ogenomträngligt dunkel. Hittills har de inte lagt ett enda förslag som minskar utsläppen. De påstår att de satsar på återställning av våtmarkerna men bidraget var mindre än det som förra regeringen la 2022. De satsar pengar på fler laddstolpar men till vilken nytta om folk uppmuntras att fortsätta med fossildrivna bilar.
En ledtråd till vad regeringen vill göra är att de tillsatt ekonomiprofessor Johan Hassel att utreda hela klimatpolitiken. Hassel gjorde sig känd 2011 när han ansåg att en fyra grader varmare värld om 80 år inte var något problem. Den fossildrivna ekonomin fram till dess skulle ge en så stor ekonomisk tillväxt att världen skulle ha råd att hantera de gigantiska klimatproblemen då.
Att sedan miljarder människor dött eller drivits på flykt i globala syd räknas liksom inte. Dessutom är det mer troligt att de ökade klimatkatastroferna kommer att omöjliggöra en ekonomisk tillväxt framöver. Om detta är sinnebilden för vad regeringen menar med effektiv klimatpolitik så är det inget annat än en skräckhistoria vi har att se fram emot.