Prioritera cykelbanor vid snöfall – det tjänar alla på

Vintern närmar sig Skellefteå med kallt väder, mörker och rikligt med snö. Jag har cyklat året runt i Skellefteå, men de senaste vintrarna har jag märkt hur lågt prioriterade cykelbanorna är vid snöröjning.

Insändarskribenten tycker att det finns stora vinster med att prioritera cykelbanorna vid snöfall.

Insändarskribenten tycker att det finns stora vinster med att prioritera cykelbanorna vid snöfall.

Foto: Gerth Hedberg

Insändare2024-11-28 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det känns som om cykelbanorna glöms bort tills våren tinar fram dem. Jag har många gånger märkt att bilvägarna prioriteras över cykelvägarna, något som jag tycker är väldigt underligt.

Moderna bilar med vinterdäck och fyrhjulsdrift hanterar snö bättre än cyklister och fotgängare, som möter större hinder. Självklart kan det även bli problem för bilar, men det är endast i extremfallen och det tycker jag kan försummas. Men det är inte bara att det blir jobbigare att cykla på nedsnöade cykelbanor utan detta medför även risker, cyklister och fotgängare och andra oskyddade trafikanter är mer utsatta än bilister. 

Dåligt underhållna cykelbanor bidrar till att cyklister använder bilvägar eller genar, vilket ibland sker med bristande framförhållning. Detta medför problematik för både bilister och för cyklisterna. Men det är cyklisterna som halkar. Det är cyklisterna som trängs ut. Det är cyklisterna som riskerar livet. Är det verkligen rättvist att bilvägar alltid går före, trots att cyklister är mer utsatta?

En annan anledning till varför cykelbanorna borde prioriteras är att det skulle avlasta biltrafiken, om cykelvägarna skulle varit mer framkomliga då tror jag att fler personer skulle välja att cykla eller gå till jobbet istället för att köra, detta skulle bidra till att de personer som måste köra till jobbet eller på jobbet skulle uppleva en lägre trafikvolym. Mer cyklister bidrar till att färre koldioxidekvivalenter släpps ut, vilket kan i sin tur sakta ner klimatförändringarna och bidra till en grön omställning.

Visst, man kan hävda att med mer snö på bilvägarna måste motoreffekten öka och därav måste koldioxidutsläppen öka, men en bilist förbrukar betydligt mer energi jämfört med en cyklist. Att prioritera det färdsättet som bidrar till mer förstörelse känns kontraproduktivt om du frågar mig. Ska vi verkligen försvåra för människor att välja ett mer miljövänligt alternativ?

Skellefteås små cykelbanor kan plogas snabbare och med färre resurser. En snabbare insats här gör att cyklister direkt kan använda banorna. Även om cykelbanorna är små kan mycket trafik förflyttas på dem, och en snabb insats på mornarna med mycket snö kan effektivisera snöröjande, bidra till att fler personer väljer att cykla och minska belastningen på bilvägarna.

Albin Simu