Primärvården: "Kontakta mig" – men det går inte längre

Jag tycker att hemsidan 1177 är bra där varje enskild individ har möjlighet att samla sin egen sjukvård och att det är ett steg i rätt riktning med dagens kontakt via mejl.

Skribenten är kritisk till att hälsocentralen har tagit bort den digitala funktionen "kontakta mig".

Skribenten är kritisk till att hälsocentralen har tagit bort den digitala funktionen "kontakta mig".

Foto: Lars Eriksson

Insändare2021-09-29 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tycker även att det var till stor fördel när hälsocentralerna hade den servicen via informationen "kontakta mig". Där kunde den som sökte vård mejla in sina frågor, besvär med mera och få ett digitalt svar av ansvarig vårdgivare. 

Denna funktion minskar irritationen över sjukvårdens telefonköer och tider som gör att de vårdsökande inte kommer fram. Själv har jag valt detta erbjudande via "kontakta mig" genom 1177 och min digitala hälsocentral. Jag har varit supernöjd med tjänsten eftersom mina arbetstider inte fungerar med telefontider och köer i en hel vecka innan jag kommer fram. 

Tyvärr har min hälsocentral tagit bort detta supererbjudande till sina kunder, förmodligen av underbemanning, trots att detta istället bör bli en bättre arbetsmiljö genom mejlsvar när tid finns istället för ringtider, kö och irriterande kunder. Öronmärk pengar till syften inom vården så de hamnar på rätt ställen och snälla återinför "kontakta mig" på alla hälsocentraler för att underlätta för personalen och vårdsökarna.

Kontakta mig-användare

Svar direkt

Tack för din synpunkt. Vi tar till oss den i den översyn som pågår av vilka tjänster som ska ingå på 1177 Vårdguidens webbplats. Vi arbetar med att öka tillgängligheten i primärvården kontinuerligt och behöver samtidigt ta hänsyn till patientsäkerhet för alla tjänster som vi tillhandahåller.

Helene Mikko, verksamhetschef, primärvård nord, Region Västerbotten