Portot höjs men servicen blir sämre

Insändarskribenten skriver om det han menar är orimliga portohöjningar och försämrad service.

Insändarskribenten skriver om det han menar är orimliga portohöjningar och försämrad service.

Foto: Mats Andersson/TT

Insändare2023-12-28 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan Postnord bildades år 2009 har skandalerna avlöst varandra. Samtidigt som det redan höga portot gång på gång har chockhöjts har servicen försämrats. År 2017 höjdes portot till 7 kronor. Blott nio månader senare kom nästa stöt: 9 kr. För fyra år sedan kom ytterligare en chockhöjning till 11 kr. För tre år sedan blev det hela 12 kr, ett år senare 13 kr och den 1 januari höjdes det till hela 15 kronor. Man tänkte ju att värre än så här kan det ju inte bli, men nu har de fräckheten att drämma till med ännu en galen chockhöjning: 18 kronor. Således en höjning med mer än 150 procent sedan år 2017, vilket är makalöst.

Jag är relativt ung, men minns mycket väl när ett helt häfte med 10 frimärken kostade 18 kr. Att ett enda frimärke kommer att kosta 18 kr är helt befängt. Denna galenskap motiveras med ”fallande brevvolymer och hög inflation”. 

Den främsta orsaken till att de faller torde emellertid vara dessa orimliga portohöjningar. Det har blivit väldigt kärvt för privatpersoner och även föreningar, som knappt kan skicka medlemstidningar längre och en del har slutat med medlemskort. Det blir betydligt svårare för oss som säljer objekt på Tradera. 

Servicen har försämrats betydligt på senare år: tömningstider har ändrats, de flesta lådor töms numera redan kl 13, eller till och med kl 9, samt postutdelning varannan dag. Tänk vilken bra service det var förr när vi hade Postverket, fram till 1978 hade man lördagsutdelning till ordinarie porto 1:30, och tidigare två gånger om dagen. 

Dessutom: Häromåret försvann 18 000 paket och 4 000 blev skadade, och det är omfattande stölder. Trots detta har chefen Peter Hesslin sagt: ”Postnord gör ett fantastiskt bra jobb”. Hur kan detta skandalföretag höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen? 

Efter alla klagomål på Postnord med post som skadas, stjäls, inte kommer fram, eller kommer fram först efter en månad, är det väldigt provocerande med dessa orimliga höjningar och försämringar. 18 kr för att skicka ett kort eller brev är ett hån mot svenska folket. Det borde vara ett dåligt skämt.