Politikens satsning pÄ minskade utslÀpp har kraschat

InsÀndarskribenten menar att politikens satsning pÄ minskade utslÀpp frÄn biltrafiken har misslyckats.

InsÀndarskribenten menar att politikens satsning pÄ minskade utslÀpp frÄn biltrafiken har misslyckats.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

InsÀndare2022-02-28 06:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Enligt Trafikverkets rapport ökade trafikvolymen 2021 sÄ mycket att, trots ökade biobrÀnsleanvÀndning frÄn 24 procent Äret före till 26 procent och en ökad nyregistrering av laddbara bilar frÄn 10 procent till 18 procent av nyregistreringarna, utslÀppen av vÀxthusgaser minskade med endast 0,3 procent. Om man dessutom rÀknar med att antalet bilar ökade med 42 000 det Äret och man lÀgger till deras vÀxthusgasproduktion i tillverkningsskedet blir det en ökning pÄ ca 3 procent av utslÀppen pÄ ett Är.

Det finns inte en chans, med den förda politiken, att minska vÀgtrafikens utslÀpp med 70 procent fram till 2030 som Àr den officiella planen. Politiken försöker minska trafiken med att lÀgga pÄ ökade brÀnsleskatter, men dÄ de drabbar sektorer för hÄrt ger man skattesubventioner (till lantbruket och eventuellt ocksÄ till glesbygdsbor). Dessutom har man beskattat biobrÀnslen som om de vore fossila brÀnslen och kört upp priset pÄ biobrÀnslen. Politiken Àr inte genomtÀnkt. Den har snubblat pÄ eget ben.

Det behövs ett omtag och börja tÀnka rÀtt. Kollektivtrafiken mÄste byggas ut och nolltaxa införas. Godstransport per jÀrnvÀg mÄste bli norm för lÀnge strÀckor. JÀrnvÀgen mÄste rustas upp och förstatligas för att Äter börja fungera. Godstransporter med fordon mÄste regleras sÄ att det inte gÄr flera halvtomma fordon pÄ samma strÀcka. Inrikesflyg lÀggs ned och utrikesflyg beskattas sÄ att dess verkliga kostnader syns pÄ biljettpriset. Inför ett REP-avdrag som ersÀtter rut och rot (som bara gynnar de redan vÀlbestÀllda och inte har reducerat svartarbete) för att förlÀnga livslÀngden pÄ den fordonspark som vi har. Det spar mycket utslÀpp. Gör det gratis att konvertera de bilar som behöver justeras för att kunna köra pÄ biobrÀnslen.

En genomtĂ€nkt satsning pĂ„ svenskproducerat biobrĂ€nslen genomförs och ”reduktionsplikten” blir beroende pĂ„ det som kommer fram. SĂ„gspĂ„n frĂ„n sĂ„gverk Ă€r en kĂ€lla som Ă€r hĂ„llbar. Kan förse uppĂ„t 900 000 fordon med brĂ€nsle. BrĂ€dor Ă€r en kolsĂ€nka och klimatsmart byggnadsmaterial och avfallet kan bearbetas till trĂ€tjĂ€ra och trĂ€kol. TrĂ€kolet anvĂ€nds till uppvĂ€rmningsĂ€ndamĂ„l och tjĂ€ran ersĂ€tter rĂ„olja. Kostnaden gĂ„r ner cirka 20 procent jĂ€mfört med rĂ„oljepriset.

Än billigare Ă€r att tillverka biometanol av skogsavfall, som hur som helst av naturen omvandlas till koldioxid. Biometanol Ă€r ett ypperligt brĂ€nsle. Det anvĂ€nds av racing-sporten för att den har 100 oktan och ger bland annat mera klös och renare avgaser. Biometanol kostar i produktionsledet cirka 6 kronor per liter i Sverige. Med distributionskostnader och moms understiger kostnaderna 10 kronor litern för konsumenter. Minst en halvering av dagens brĂ€nslepriser.

Sverige kan bli sjÀlvförsörjande pÄ biobrÀnslen och skapa ett cirkulÀrt fossilfritt brÀnsle för fordon. Det ska inte vara individens ansvar att rÀdda klimatet. Politiken mÄste se till att det som Àr bra för klimatet ocksÄ blir bra för individen.

Åke Paulsson