Planering och utbildning ett måste i hemtjänsten

Signaturen Rådvill skriver om arbetet inom hemtjänsten, exempelvis vid tvätt.

Signaturen Rådvill skriver om arbetet inom hemtjänsten, exempelvis vid tvätt.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Insändare2022-09-06 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vem? Vad? Hur gör man? Frågor som anställda i hemtjänsten inom Skellefteå kommun nog ställer sig varje dag. Och användare av kommunens tjänster undrar, om nyanställda får nog med handledning och språkträning, hur det är med ansvarsfördelningen och arbetsmiljön.

Ett exempel: En enda tjänst, tvätthjälp i välutrustad tvättstuga tarvar ibland tre olika agerande; efter 4-5 timmar är tvätten inte riktigt torr.
Kommunikation mellan hemtjänstarbetarna sker via mobil, ingen verkar direkt ansvarig. Detta är otillfredsställande, leder till oro och förvirring i alla led.

Som beställare av tjänsterna kräver jag tydliga scheman i alla kontor och lokaler, där varje användares behov markeras, likaså TIDER och VEM som ska arbeta. Planeraren bör kunna nås per telefon.

Att man under en pandemi låter personal alternera mellan distrikt och boenden är oacceptabelt tycker jag. Nödlösningar?

Förutom kunnighet i omvårdnad, enkla hushållsgöromål och svenska bör nyanställda också få lära sig hur man bemöter äldre personer, som ju har sina egenheter och brister. Båda parterna skulle må bra av färre hjälpare till varje vårdbehövare.

Rådvill