Pandemin – Max borde skydda sina anställda

Varför har Krysset inget plexiglas mellan personalen och kunderna?

Skribenten undrar varför Krysset inte har monterat något skydd mellan kunder och anställda.

Skribenten undrar varför Krysset inte har monterat något skydd mellan kunder och anställda.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Insändare2021-01-12 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skulle vara intressant att höra från någon ansvarig chef på Max/Krysset varför har de inte har monterat någon typ av skydd mellan kunder och de anställda, exempelvis plexiglas, som alla andra har skaffat för länge sen. 

Är ledningen inte rädd om sina anställda? Det borde de i alla fall vara.

Aurelia Eriksson, Skellefteå

Svar direkt

Självklart är vi måna om våra anställda, deras hälsa och deras arbetsmiljö, likväl som för våra gäster som besöker Krysset eller Max. Krysset drivs av Max Burgers och när pandemin började i mars 2020 så agerade Max omedelbart med att vidta en rad åtgärder för att minska smittspridningen. Vi har, i linje med rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, gjort bedömningen att det effektivaste sättet för att minska smittspridning är att hålla avstånd och vi har infört omfattande åtgärder – både för våra gästers och medarbetares säkerhet.

Folkhälsomyndigheten framhåller att det viktigaste för att minska risken för smittspridning på serveringsställen är att förhindra trängsel och att skapa avstånd, vilket ska vara minst en meter mellan sällskap. Hos oss är serveringsdisken som skiljer medarbetare och gäst mer än en meter. Vår personal som arbetar i köket har inte heller fasta arbetsplatser utan är i ständig rörelse, till skillnad från exempelvis kassapersonal i livsmedelsbutiker där plexiglas som avskiljare fyller en annan funktion. 

På våra restauranger har vi infört rutiner för vår personal för att minska risken för smittspridning. Vi har även stängt av sittplatser och jobbat för att minska gästflödet i restaurangerna och istället utökat möjligheterna att beställa maten via expresskassor utomhus eller via olika digitala lösningar. Till exempel kan gäster beställa direkt via app i sin telefon och sedan få maten levererad till bilen eller serverad vid bordet. Dessa lösningar, tillsammans med en rad andra åtgärder, bidrar till att sprida flödet och underlätta för både gäster och personal att hålla avstånd och därmed minska risken för smittspridning.

Marita Wengelin, kommunikationschef, Max Burgers