Nedläggning av byskolor har ju varit förödande och starkt bidragit till avfolkningen av landsbygden. Politiken har genom detta formligen tvingat människorna att flytta från landsbygden. Hur ska detta sluta?
Politiken pratar vackert om att öka självförsörjningsgraden igen men jag har svårt att se att det ska ske i städer och samhällen. Exempelvis så före EU inträdet fanns cirka 200 mjölkkor i bara Glommersträsk-området och vi hade en försörjningsgrad på cirka 80 procent och nu ligger den på cirka 30 procent. Från och med i höst finns troligen ingen leverans av mjölk från hela Arvidsjaurs kommun.
Glommersträsk hade ett eget mejeri till mitten av 60-talet och många aktiva bönder. Tack vare det finns ännu en Gnosjöanda kvar, nu främst inom träförädling, bioenergi, bärförädling samt flera entreprenad och åkeriföretag. Det är inte som Andreas Westerberg tror att det är turen som har gjort att vi att vi har kvar det vi har i Glommersträsk, utan det har varit evig kamp för att kunna behålla arbetstillfällen till bybor och en någorlunda rättvis service. Det har kanske inte Andreas Westerberg behövt kämpa för. En byskola med en fin sporthall, en affär, en kyrka, en ishall och ett värdshus är en grundförutsättning för företagande som har lett en levande by som kan ge service även till närliggande mindre byar.
Kunskapsnivån har bevisligen inte ökat med bussning till större skolor, utan tvärtom berövat barnen den rättighet de borde få ha genom att växa upp i den trygghet de har i mindre skolor nära sitt hem och sina föräldrar.
Till sist så hoppas jag att Andreas Westerberg inte tycker att det är ”rättvist” att många byar nu har fått försämrad eller helt utebliven utdelning av papperstidningen från Norran. Det om något, är en viktig ”demokrati ”fråga, som borde analyseras anser jag.
Svar direkt
Bo Lundmarks resonemang är en tydlig illustration av att rättvisan skiftar beroende på vad man fokuserar på. Till skillnad från Lundmark anser jag att barnens utbildning ska vara den viktigaste rättvisefrågan när skolor diskuteras.
När en skola har väldigt få elever blir det för dyrt att anställa lärare. Ibland kan det finnas tillräckligt många elever, men det är ändå svårt att hitta lärare till den lilla skolan. I båda dessa fall vore det orättvist att driva byskolan vidare för att rädda byn eller bygden. Barnen ska inte betala priset för de vuxnas drömmar.