Oplanerad stadsplanering proppar igen stan

Jaha, då ska tyvärr Karlgårdsbron byggas. Det är lite märkligt att det som de flesta Skelleftebor har sagt nej till ska genomföras, men det som vi alla vill ha är det ingen brådska med.

Skribenten är bekymrad över att stan håller på att proppas igen.

Skribenten är bekymrad över att stan håller på att proppas igen.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2020-10-19 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Något som borde gå före den nya bron är åtgärder som kan hjälpa trafiken till och från Northvolt-fabriken. De som beslutar verkar vilja vänta några år medan bron byggs, men den nya centrumbron hjälper inte den stora och tunga trafiken. Nu bygger vi en bro som kommer att korka igen centrala staden ännu mer. 

Min fundering runt E4-dragningen är om man väntar med den tills de böter man får in från alla nya vägkameror mellan Umeå och Skellefteå kan täcka kostnaderna för vägbygget. När det gäller Norrbotniabanan verkar planeringen vara dålig. När den nya rondellen på Skelleftehamnsvägen blev klar så fick vi läsa i Norran att den troligen ska bort när Norrbotniabanan eventuellt byggs. Man kan även undra hur det ska kunna rymmas upp mot fyra spår genom stan.

Det är både bra och önskvärt att det byggs bostäder i Skellefteå kommun, men det är knappast riktigt att alla vill bo i centrum – speciellt inte när man gör allt för att korka till samhället så mycket som möjligt. Ett bra exempel på detta är nya området vid Viktoriabron. Man borde istället bygga i byarna runt stadens centrum och gynna dess befolkning med affärer, skolor med mera. Bureå, Skelleftehamn, Boliden, Varuträsk, Kåge, Byske med flera orter är bra att satsa på.

”Kolossen Sara”, mitt i stan, får mig också att fundera; var ska alla som samtidigt kommer med buss, taxi och bil till de stora teaterföreställningar som planeras kunna stanna och kanske släppa av 1 000 personer inom loppet av en timme?

Några tankar från en gammal Skelleftebo.

JOB