Olämplig plats för krossanläggning

Skribenten tycker att närheten till exempelvis Skelleftetravet gör placeringen av en krossanläggning olämplig.

Skribenten tycker att närheten till exempelvis Skelleftetravet gör placeringen av en krossanläggning olämplig.

Foto: Bosse Lundkvist

Insändare2023-01-17 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Byggbolaget Skanska har i en anmälan till samhällsbyggnadskontoret miljö, i Skellefteå, talat om att de ska uppföra två krossanläggningar för bearbetning av bergmaterial vid fastigheterna med beteckningarna Sörböle 1:2 och Skellefteå-Tjärn 13:1. Den tid som verksamheten kommer att pågå är satt till 2023-02-01 till 2023-05-15.

Krossmaterialet ska tillgodose Skellefteå kommuns byggnationer av nya industritomter på området som kallas Hammarängen.
De här krossanläggningarna hamnar nära bebyggelse och som jag uppfattat det nära travbanan och mitten av Sörböle.

Tiderna när krossarna ska vara igång har satts till 06:00–18:00. Den information som samhällsbyggnad miljö skickade ut i pappersform
till hushåll på Sörböle distribuerades därför att verksamheten med kross-anläggningarna genererar buller.

Vid travbanan finns förutom hästarna också en veterinärklinik där djur vårdas och som jag ser det är läget olämpligt ur den synpunkten för åtminstone krossen vid Sörböle 1:2. Naturligtvis berörs också boende och trafikanter som inte sitter någorlunda skyddade i en bil.

Detta skriver jag därför att jag äntligen fått en förvarning om buller från en kommunal verksamhet som har att se till människors närmiljö. I övrigt när Skellefteå byggs om och ut så kommer bullret utan varning tycker jag. Under de senaste åren har man kunnat gå i centrum och plötsligt har en sågtrissa eller tryckluftsborr satts igång. Utan förvarning. Enligt öron, näsa-halsläkare och audionomer är det ljuden vi är oförberedda på som är obehagligast och också farligast. Därför är det bra om byggarbetsplatser kan dämpa sitt buller maximalt. 

När det gäller platserna på Sörböle kunde man ju önska någon form av "bullerväggar" som finns längs vissa ställen där motorvägar och motorleder går nära bostadsområden. 

En andra sak är ju att istället för att uppföra två krossanläggningar så kunde det räcka med en. Förslagsvis Skellefteå-Tjärn 13:1.
Tiden under dagen då verksamheten pågår kunde också begränsas till förslagsvis 07:00 - 16:00.