Bussarna ska enligt informationen på hemsidan ha automatiska hållplatsutrop och bildskärmar som ska visa färdvägens hållplatser. Detta har inte fungerat på någon av de turer jag åkt med de senaste månaderna. Ibland finns hållplatsutrop men med så låg volym att inte ens jag med normalfungerande hörsel kan uppfatta vad som sägs. När bildskärmarna fungerar har de ibland visat helt fel färdväg.
Jag har i omgångar försökt göra Skellefteå buss medvetna om problemen och fått ett fint bemötande där man verkligen beklagar detta. Men sedan händer inget.
De flesta som nyttjar bussarna har troligtvis inga funktionsnedsättningar men för de som lever med en sådan är det en stor inskränkning i möjligheten till trygghet, delaktighet och självständighet i samhället när tillgängligheten inte finns.
Jag hoppas på det här viset få Skellefteå buss uppmärksamhet och löfte om snar bättring för att alla ska kunna nyttja den kollektivtrafik de är med att finansiera.
Karin Christensen
Svar direkt
Hej resenär.
Tillgängligheten i kollektivtrafiken är mycket viktig. Alla gagnas av en god tillgänglighet, den nyinflyttade, den funktionsvarierade, sällanresenären men även vanependlaren har nytta av god och lättillgänglig information.
Vi arbetar hårt med att få dagens teknik att fungera men kan konstatera att vi har haft problem. Skellefteå buss har investerat i ett nytt realtidssystem och lösning för biljett- och betalsystem tillsammans med de fyra nordligaste länen.
De olika lösningarna kommer installeras successivt under 2023 med syfte att göra det enklare att resa kollektivt. Dessa lösningar ska förbättra tillgängligheten med tillförlitliga utrop och hållplatsinformation.