Nya rondellen – en skrivbordsprodukt

Rondellen i korsningen Svedjevägen/Järnvägsleden är alldeles för trång menar insändarskribenten

Rondellen i korsningen Svedjevägen/Järnvägsleden är alldeles för trång menar insändarskribenten

Foto: Lars Eriksson

Insändare2020-08-19 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man kan undra om Trafikverket har sett en lastbil i verkligheten när man ser rondellen på Järnvägsleden, väg 372, och Svedjevägen. Den är alldeles för trång för breda och tunga transporter dessutom är de vassa kantstenarna förödande för däcken. 

Det syns att detta projekt är ett skrivbordsprojekt. Hur har ni tänkt att vindkrafttransporter och andra långa fordon ska kunna passera?

Yrkesförare

Svar direkt

När olika anläggningar projekteras och byggs görs detta utifrån det regelverk Trafikverket har för vägbredder och höjder. Trafikverket dimensionerar anläggningen för de fordon som normalt är tillåtna att trafikera vägnätet. 

Generellt byggs inte anläggningarna för dispenstransporter såsom långa och breda transporter, det är inte ekonomiskt möjligt. Då det finns god kännedom om att denna typ av behov emellanåt uppstår har vi i detta projekt byggt för att förenkla en sådan tillfällig anpassning, genom att bland annat demontering av belysning och stolpar ska kunna ske relativt smidigt och enkelt. 

För att underlätta för yrkesförarna brukar vi även uppmärksamma allmänhet och trafikanter via trafikradion om att långsamgående och/eller skrymmande transporter ska passera.

Anneli Lindberg, projektledare investering Nord, Umeå