För att en ny väg ska tilldelas medel för byggnation måste den vara samhällsekonomisk för att kunna konkurrera med alla önskvärda vägobjekt i landet, enligt Trafikverket. Tidigare vägutredningar för Skellefteå utmynnade i att alternativet Östra Leden är mest fördelaktigt.
Alternativet Bergsbyn är omöjligt i dag eftersom etableringen av Northvolt med flera industrier samt Degermyrans avfallsanläggning utesluter det alternativet. Alternativet Gunsen är ekonomiskt orimligt på grund av för hög kostnad till för liten nytta, det vill säga liten genomfartstrafik på E4. Dålig mark ger mycket höga byggkostnader samt att vägsträckan är väldigt lång, cirka 15 kilometer, och ger ingen nytta för den lokala trafiken.
Östra Leden-alternativet, cirka fem kilometer, är det enda alternativet som är samhällsekonomiskt rimligt att genomföra för en ny E4. Med dagens krav på miljön måste bulleråtgärder genomföras längs sträckan, som ger lägre bullernivåer för boende än dagens bullernivåer från Östra Ledens trafik.
En ny E4 via Östra Leden kommer att hamna mycket lägre, då den hamnar under Norrbotniabanan som ska passera strax söder om Östra Leden. Väg 372, Järnvägsleden, kommer att grävas ner som ett krondike mellan nya Norrbotniabanan och villatomterna längs Rosgatan för att ansluta med nya E4. Det bör utredas om det finns utrymme för en önskvärd korsning där mellan E4 och väg 372.
Enligt järnvägsplanen för Norrbotniabanan föreslås den ta utrymme från väg 372 på sin sträcka in mot centrum. Här måste det även bevakas att väg 372 klarar morgondagens trafik.
Hoppas på E4-byggstart 2026